Стартира кампанията "Да бъдеш Баща”


Стартира кампанията "Да бъдеш Баща”
Снимка: Thinkstock/Guliver

На света има приблизително три и половина милиарда мъже и всички те са различни – високи и ниски, богати и бедни, черни и бели… Има обаче нещо, което обединява огромен брой от тях: четирима от всеки пет мъже са нечии бащи. Дори и да не са биологични родители, почти всички мъже по света имат връзка с деца в ролята си на доведени бащи, братя, чичовци, дядовци, учители, наставници, треньори или просто приятели.›

В световен мащаб все още много мъже остават извън грижите за децата поради различни причини. Съществуват обаче изследвания и много доказателства за това, че ангажираното и откликващо на нуждите на детето бащинство и мъжкото включване правят по-добър живота не само на децата и жените, но и на самите мъже. Положителното включване на мъжете влияе благоприятно върху равенството между половете и предотвратяването на насилието над деца.

"Да бъдеш Баща“ е национална кампания, целяща да фокусира вниманието на обществото върху значимостта на бащината роля за пълноценното развитие на детето (научете повече тук).

Ангажираният бащински и мъжки модел помага на децата да се превърнат в уверени и грижовни граждани, партньори и родители. Това се потвърждава и от националното представително проучване "Нагласи, практики и бариери пред активното мъжко включване в грижите за децата”, проведено при подготовката на кампанията.

Изследването показва, че традиционният патриархален модел постепенно се трансформира в един модерен семеен модел, който стъпва на партньорски взаимоотношения. Сред родителите е налице широко съгласие относно необходимостта за по-активно включване на бащите в грижите за децата. Около 97% от родителите (и от майките, и от бащите) са съгласни, че най-важните решения, свързани с детето, следва да се вземат съвместно.

Готови ли са обаче майките да допуснат бащите на своята традиционно запазена територия на всекидневните грижи за детето и дома? Около половината от майките (48%) не са съгласни с твърдението, че ежедневните грижи по храненето и хигиената на децата в ранна и в предучилищна възраст са само техни задължения. Тук мнението им съвпада с това на 41% от бащите. Образът на отдадения баща, който се включва в ежедневните грижи за децата и дома, и изразяващ емоциите си дори пред външни хора започва да среща широка обществена подкрепа. Въпреки това, делът на бащите, които се включват във всекидневните грижи, образованието и здравето на децата е значително по-нисък от този на майките.

Основните бариери пред активно включване на мъжете в грижата за децата и дома са: заетост с осигуряване на прехраната на семейството; стереотипите, според които всекидневната грижа за детето не е мъжка работа, и недостатъчното обществено разбиране за значението и подкрепа на бащинската роля в грижите за децата.

 

"Да бъдеш Баща” е част от международна кампания MenCare – a global fatherhood campaign, която се провежда в над 20 страни от 5 континента. Целта на MenCare е да подкрепя мъжете в ролята им на грижовни, справедливи, отговорни и неагресивни родители и настойници с оглед на пълноценно развитие на децата.

 

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Семейство


Реклама

Ние не можем да променим никого. Можем само да го обичаме.

"Аз преди теб"

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама