Броени дни преди един от най-старите и най-важни християнски празници, темата за българската трапеза на Великден става актуална отново.
Наред с ежегодните проверки на цените и качеството на продуктите, се запитахме и с какво най-често свързват българските семейства празника, с кого предпочитат да празнуват и кой най-често се включва в подготовката.
Как посреща празника едно типично българско домакинство и каква част от бюджета заделя то, разбираме от независимо проучване проведено съвместно от маркетинговата агенция Pragmatica, по поръчка на Starcom България.
Изследването показва, че 46.6% от анкетираните българи обвързват плановете си за Великден с фамилията или семейството, което категорично категоризира празника като семеен. Към тях можем да добавим и семействата, които ще празнуват в по-тесен домашен кръг, само деца и родители (39.8%) и тези, които ще празнуват с по-възрастните членове на фамилията (5.9%).
От типичните за Великден храни най-консумирани се оказва, че ще са козунакът (96%) и яйцата (94.9%). Проучването сочи още, че домакинствата ще се снабдят с яйца предимно от супермаркетите (51.5%). Немалка част обаче ще сложи на трапезата си и яйца, които ще са домашно производство (29.5%) или от фермерски базар/био магазини (19.1%).
Очаква се броят на боядисаните яйца да е 96 204 032 , като 1/3 от тях ще са в традиционния червен цвят сочи още проучването.
Една от основните теми за Великденските празници е козунакът, като 68.2 % от анкетираните посочват, че планират да консумират купешки такъв. Ръчно омесените козунаци в домашна обстановка ще са чувствително по-малко (30.7%), което не е изненадващо предвид трудоемкото им приготвяне и само 1.1% категорично няма да консумират от традиционния продукт.
Интересен факт е засиленото търсене на шоколадови изделия, наред с традиционните храни на трапезата. След козунака, яйцата и агнешкото месо, се нареждат шоколадовите зайци и фигурки (40.7%). Това е сравнително нова тенденция за България, която добива все по-голяма популярност и у нас.