Само за една година: програма на Yettel подобри дигиталните умения на 60 хил. души


Само за една година: програма на Yettel подобри дигиталните умения на 60 хил. души
Снимка: Yettel

Уменията да се справяме с особеностите и предизвикателствата на дигиталната среда в днешно време са не само важни, а задължителни. Така както още от ранна възраст учим децата да четат, да се ориентират в социалната среда, като спазват определени правила, каквито са тези за безопасно движение по пътищата например, по същия начин у всеки съвременен човек трябва да има изградени способности за правилно общуване, боравене с информация, обучение и забавление в интернет.

Макар този процес да се случва предимно извън клас, програмите за подпомагане на дигиталните компетенции разширяват обхвата си през последните години. Програмата на Yettel „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“ впечатлява не само с мащаба си, но и с дългогодишната си история. Вече 17 години телекомът провежда разнообразни активности и формати, с които подпомага хора от различни възрасти да бъдат по-подготвени за рисковете на онлайн средата и да се възползват максимално от възможностите на новите технологии.

Най-дългогодишната кампания за корпоративна социална отговорност на телекома стартира още през 2006 г., за да бъде в помощ на всички, търсещи съвети за сигурността в интернет. В партньорство с Центъра за безопасен интернет, компанията разработва полезни материали и тематични ресурси, които представя по време на специални уроци и игри с ученици. Оттогава до днес операторът разширява обхвата и темите, така че да отговарят на съвременните рискове и предизвикателства, а усилията за възпитаване на дигитални граждани получават редица признания. През 2024 г. програмата донесе на Yettel отличие в категорията „Инвеститор в знанието“ на Годишните награди за отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ), както и приз от комуникационния конкурс BAPRA Bright Awards в категорията „Кампания за корпоративна социална отговорност“. 

Основните теми, които засяга програмата включват защита на личните данни - създаване на силни пароли и особености при разговори с непознати. Изграждането на критично мислене, особено у подрастващите, също е важен приоритет, заради нарастващата дезинформация и необходимостта от разпознаване на фалшиви новини, фалшиви профили и подвеждащо съдържание. Третата област се фокусира върху онлайн заплахите, рисковете от тормоз и превенция срещу зловредно съдържание и измами.

 

Сред ключовите етапи от развитието на кампанията е въвеждането на програмата „Киберскаут“, при която ученици от цялата страна преминават през двудневни обучения за онлайн безопасност, а след това предават натрупаните знания на свои връстници, влизайки в ролята на киберскаути. Този формат се възприема с голямо желание от младежите и се превръща в инициатор за появата на мобилното приложение „Дигитални скаути“. Образователната игра позволява на децата да търсят скрити локации и да отговарят на въпроси относно сигурността в интернет. А по-късно кампанията преминава изцяло в онлайн вариант с помощта на популярни инфлуенсъри.

Започнала като програма за безопасен интернет, инициативата постепенно се превръща в цялостна политика на Yettel за подпомагане на дигиталното приобщаване чрез подобряване на цифровата грамотност и компетенции на населението. От 2022 г. този приоритет присъства и в стратегията за устойчиво развитие с конкретни цели – телекомът да достига до 40 000 деца годишно с темите за онлайн безопасността, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения. А през 2023 г. компанията успява да надгради познанията на общо над 60 хил. души за света на интернет.

Амбицията на телекома е да подкрепя не само подрастващите, но и възрастните – учителите и родителите, като носители на знанието и модели за подражание на малките. Ето защо темата на фокус през 2024-a е дигиталното родителство. Кампанията ще обърне специално внимание на ролята на родителите за изграждането на дигитална култура у децата и ще подпомогне семействата с полезно съдържание, свързано с интернет потреблението на децата и рисковете, на които са изложени онлайн.

За другия важен таргет – учителите, Yettel провежда вече второ издание на проекта „Дигитални умения в ерата на изкуствения интелект“ в колаборация с образователната платформа Prepodavame.bg, създадена от фондация „Заедно в час“. Първото издание премина под формата на предизвикателство към учители и ученици да изследват възможностите и приложенията на изкуствения интелект в различни области. В него се включиха над 9000 гимназисти и техните учители. Тазгодишната академия помага на учителите да се адаптират към съвременната онлайн среда и да внедряват новите технологии в учебния процес. До момента през обученията са преминали над 600 учители от цялата страна. Те се запознаха с инструментите, базирани на изкуствен интелект, сред които Copilot, Gemini и ChatGPT и получиха практически насоки за формулирането на въпроси и задания (prompts), така че да получават по-точни и полезни отговори.

Със своята последователност и постоянство в развиването на кампанията „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“, Yettel затвърждава важната роля на бизнеса за преодоляване на дигиталното разделение. И поставя на дневен ред нуждата от овладяване на уменията на бъдещето, така че повече хора да бъдат пълноценни членове на съвременното дигитално общество.

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Любопитно


Реклама

Не се бойче, че ще ви стъпчат - стъпканата трева се превръща в пътека.

Блага Димитрова

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички