Самолетите, чудеса на съвременното инженерство, крият множество интригуващи характеристики, които често остават незабелязани от пътниците. Например средният Boeing 747 е оборудван с 250 до 290 километра кабели, захранващи сложните му системи. Освен това, докато пилотите управляват ръчно самолета по време на излитане, кацане и аварийни ситуации, системите за автопилот управляват над 90% от полета, осигурявайки ефективност и безопасност.
1. Брадва в пилотската кабина
Според законите на много страни, брадвата е част от аварийно оборудване и трябва да се съхранява в пилотската кабина. Брадвата може да помогне за ограничаване на пожар, отваряне на заклещена врата или дори хакване на нова - има маркировки на фюзелажа, които показват най-доброто място за авариен изход.
Още: Ето защо храната има различен вкус в самолета
2. Тайно перило
Може да видите стюардесите да докосват горните отделения, докато вървят по пътеката, но това не е точно това, което правят. Точно под отделенията обикновено има парапет, който минава през цялата кабина, така че можете също да използвате този трик, за да останете по-здрави на краката си в пътеката.
3. Ефектът върху нашите вкусови рецептори
Начинът, по който кабината е херметизирана, оказва голямо влияние върху вкусовите ви рецептори: губите до 30% от способността си да усещате сладки и солени неща! С други думи, не че храната в самолета не е вкусна – просто не усещате вкуса ѝ. Това е и основната причина, поради която авиокомпаниите за кетъринг добавят допълнително сол и подправки към ястията, които приготвят.
Още: Ето защо стюардесите всъщност поздравяват пътниците (ВИДЕО)
4. Отделения за почивка на екипажа
В по-големите търговски самолети има и душове, разположени заедно с тези спални, където екипажът може да се освежи, след като току-що е подремнал. Можете дори да намерите оборудване там в случай на спешност.
Представете си, че ако трябва да летите 14-16 часа, може да не изглеждате толкова добре или да не миришете толкова добре в края на този полет. Така че по време на тези дълги полети винаги има допълнителен екипаж на борда, който да замени тези, които почиват, а периодите на почивка са задължителни за целия полетен екипаж.
5. Дръжки на аварийните врати
Още: Какво да носите и какво НЕ по време на полет според стюардеса
Тези дръжки са направени преди всичко за стюардесите, за да ги държат в случай на паника на борда, така че да не бъдат избутани от самолета от пътници, които бързат към изходите.
6. Наклонени седалки
Може да се чудите защо сте помолени да повдигнете облегалката на седалката си и да затворите масата с табла преди излитане и кацане, но това е за вашата собствена безопасност. Наклонената седалка е удобна за вас, но затруднява пътника зад вас да стане от седалката си, което е от решаващо значение в случай на спешност. Спуснатата маса с табла е по същия начин, само че този път вие няма да можете да се изправите достатъчно бързо, ако нещо се случи.
7. Черният триъгълник
Вероятно сте забелязали тези малки черни триъгълници на борда на някои самолети. Както казва капитан на Airbus A320, те маркират местата, откъдето крилата могат да се видят най-добре. Може да се наложи визуален преглед, ако пилотите имат съмнения относно позициите на задкрилките и индикаторите не са в ред. За щастие това е рядък случай.
8. Най-мръсното място в самолета
Какво бихте казали, когато ви попитат за най-мръсното място в самолета? Не, това не е тоалетната седалка! Дори не е в банята. Стюардесите предупреждават, че трябва да бъдете особено внимателни с подглавниците, джобовете на седалките, масичките и предпазните колани! Експериментите показват, че една трета от всички предпазни колани имат дрожди и мухъл по тях.