В началото беше Рекламата – самотна и екзотична животинка, висяща по прашните рафтове и отбелязаните с мазни пръсти, стъклени витрини. Гола животинка, без кожа, гледаща от 3-4 5 буквените надписи над вратите - „Хляб“, „Месо“, „Бар“ ... Лека, по-лека, картинката се оцветяваше и надписите ставаха цветни, оживяваха светещи, издигнаха ги в небето дори, дето вятър силен шуми патетично...и тогава хората разбраха – „Колкото си по-успешен, толкова повече ще те рекламират!“.
И Рекламата стана Психология, та даже някой казват Пропаганда, Психотроника добавят трети ... (другите три П-та, не онези от класическите маркетинг схеми)
Осъзнатата човешка нужда да рекламираш нещо успешно...или неуспешно. Защото Рекламата е нужна и на двата полюса. Индустриализацията и Глобализацията направиха от тази страхлива животинка – Рекламата, едно чудовище, наречено Маркетинг. Невъобразимо гладен звяр, който ненаситно поглъщаше най-ценните ресурси на фирмите – хора и финанси.
Но както при всички чудовища и Маркетингът си намери неговите герои, които да го победят, буквално с една снимка или клик. Новите световни господари се нарекоха Инфлуенсъри. Те разбиха Маркетингът на малки парченца – послания, изрази, видео, снимки, блогове, чатове...
Раздробиха чудовището на късчета от Психологията, като достигнаха до истинската същност на Рекламата...А тя е много проста истина - „Създай внимание!“
Сетне даже и журналистите пострадаха, та и на гигантските PR-и им се „спря тока“!
Затова, едно от най-големите предизвикателства на сегашната интернет реклама и електронния PR, е да се запази вниманието на посетителите в сложната среда WEB4.0. Инфлуенсърите са заети да ангажират вниманието на техните последователи. Създавайки собствени канали за разпространение, те могат да достигнат до аудиторията си по начин, неприложим за други като споделят мнения от собствения си опит, със напълно свои предпочитания и оценки (оценките, тези, който както могат да издигнат един бизнес до небето, така и могат да го закопаят).
В момента Инфлуенсърите са Боговете на арената. И най-точната фраза, която им приляга е именно тази от древен Рим - „Хляб и зрелища“. Въоръжени с точните психологически оръжия на Маркетинга – Ангажирай, Покажи,Убеди и Последвай, те с гладиаторска настървеност се борят за всеки един сайт, продукт или марка, а много често и само заради едната идея (Meme маркетинг и други Guerilla маркетинг схеми).
Отминаха тихите времена на кротко стоящите дървени табели с накацалите по тях врабчета ( всъщност, врабчетата къде изчезнаха ? ).Сега е времето на снимките, времето на инфлуенсърите, търсенето на автентичност на представянето.
Хората са опаковани животни. Защото лесно допуска влияние върху начинът им на избор.
Клиентите вече са по-информирани от всякога, но се информират в среда (интернет не е медия, не е само реклама той е среда), не от „стройни“, отговорни медии и книги. Това отчасти се дължи на растежа на социалната електронна търговия, търговия чрез способите за ангажиране и убеждаване в социалните медийни платформи. Използването на видео, снимки или текстови рецензии, мнения или оценки е чист пример за социалното инженерство от хора със студен ум и корпоративно интегрирани сърца проектирано, адаптирано към масовия човек (рядко към супер специализирани аудитории, а и не засягаме сега този случай). Хората сме социални животни, нека това да не ни учудва, но нека да се огледаме, че ни и обработват ... и ... търсим социализацията и доказателството, че сме част от нея...ето така :
1. Знаменитост - Джейсън Момоа е най-красивия мъж за 2018 г....Човекът, обича да пие “Алтай“ ( само аз и той ли си спомняме това питие от преди 20 години ? ), и скоро всички негови почитатели, вече пият Алтай, марката става известна, буквално за една нощ!„ Някой би добавил, „така е ... човечеството вече има сууупер къса памет“, може да се добави и идеологията за „разликата м/у поколенията и липсата на разговор“.
2. Популярност - Когато всички пият Алтай, а ти пиеш Етър ... явно нещо се случва, не си част от това обкръжение, затова започваш да пиеш Алтай
3. Одобрение – Актуални експерти те съветват, че Алта-я ще ти промени живота напълно, защо ти доставя различно усещане...и ти започваш да се чувстваш наистина различно.
4. Историята – Няма нищо по автентично от една история за Алтай. Джейсън Момоа ни я разказва. Със спомени от неговото детство, когато са крадели с другите деца, череши от дворовете на съседите.
5. Сертифициране от трети страни – Появява се Блек Манта от Аквамен и потвърждава, че дори и Кинг Нереус пие Алтай, на почивките между снимките на Аквамен-2 .
Чудесия...Алтай, изпреварва и Пепси и Кока-Кола....
Никак не е трудно, нали?
Успешният Инфлуенсър – създава точно това. Този път ще бъда още по – кратък - „Внимание!“А да създаде някой внимание му е нужна история. Каква е твоята история ?!
Инж. Момчил Марчев е дигитален експерт, фокусиран върху човешката страна в приложението на технологиите. С дългогодишен опит в SEO (Оптимизация за търсачки, сърч маркетинг), и пионер в ORM (Управление на онлайн репутация). Един истински визионер в ерата Human Digital.