Децата трябва да започват да усвояват първите основи на писмената реч не на 5-6 години, а още на 3-годишна възраст, когато се появява тяхната способност да различават картинките от напечатаните и написаните думи, твърдят учени в статия, публикувана в сп. Child Development.
"Получените от нас резултати показват, че най-базовите представи за четене се появяват невероятно рано при децата. Въз основа на тези данни сега можем да оценяваме в много ранна възраст какви деца ще преуспяват в обучението по четене и за кои ще бъде необходима допълнителна помощ", казва Ребека Трейман от Вашингтонския университет в Сейн Луис (САЩ), пише Actualno.com.
Трейман и колегите ѝ стигнали до извода, че децата могат и трябва да започват да учат четене на тригодишна възраст, като наблюдавали поведението и развитието на умствените способности на повече от сто деца на възраст между три и пет години, които преди това родителите нито веднъж не се опитвали да учат да четат и пишат.
Тези експерименти били доста прости – учените показвали на децата снимки с думи и картинки, на които били изобразени кучета. Под част от снимките била изписана думата "куче". Показвайки поредната картинка на детето, експериментаторите прочитали думата, написана на нея, а след известно време показвали картинките още веднъж и питали децата могат ли да кажат каква дума е написана там.
В някои случаи психолозите "бъркали" и изричали не думата "куче" (dog), а "пале" (puppy). Като сравнили колко често децата повтаряли тази грешка с броя на чистите думи и надписите на картинките, учените се опитали да разберат дали децата асоциират определено значение с конкретни думи.
Тоест Трейман и колегите ѝ проверили дали детето разбира, че думата "куче" обозначава изключително куче, а не куче и пале едновременно.
Както установил експериментът, децата дори на тригодишна възраст са способни да осъзнават тази разлика, което говори, че те разбират какво е символ и каква роля играе той в писмената реч.
Подобри резултати според Трейман говорят, че децата могат и следва да се учат да четат от най-ранна възраст – това ще даде на родителите и възпитателите повече време за разбиране на това, изостава ли детето в своето развитие от връстниците си.