Добре прекараното време за близо 85% от българите са пътуванията със семейство и приятели. Това сочат резултатите от проучване, направено от института за маркетингови изследвания GFK по поръка на Amstel в България за представите на хората у нас за добре прекарано време.
Основният извод от допитването сочи, че у нас за добре прекарано време се възприемат моментите, споделени със семейство и приятели, като по възможност те са извън дома. Успоредно с пътуванията, които оглавяват класацията, 66% от участниците определят времето сред природата като критерии за качествени моменти, а за 63% вечерите навън с близки хора или гостите вкъщи са добре прекарано време.
Българите са единодушни в разбирането си за моментите, които правят дните им стойностни, но признават, че биха искали да "наливат“ повече време за такива преживявания. 70% определят като недостатъчни пътуванията си и активните уикенди с приятели и семейство, а почти 60% биха желали по-често да посещават публични и социални събития, като театър, концерт, кино, изложби и други. Едва 40% споменават, че времето, прекарано в активни занимания със семейство и приятели им е достатъчно. Въпреки че 96% от българите в ежедневието си инвестират значително количество време пред компютъра, мобилните устройства и телевизора, 2/3 от тях не определят тези моменти като стойностни.
Любопитен факт от изследването е, че близо 35% от мъжете искат да наливат повече време в събирания със семейство и приятели вкъщи, готвейки и споделяйки храната си с тях, а само 13% от дамите изпитват нужда от повече време за този тип преживявания. Ценно за нежния пол би било по-честото включване в доброволчески дейности, помагайки и грижейки се за другите, като близо 2/3 смятат, че не отделят достатъчно време за подобен тип дейности. Друг аспект, който е сред ценните моменти за дамите, но не получава достатъчно от тяхното внимание са спортните дейности. Едва 1/3 от жените смятат, че спортуват достатъчно.
Регионалният анализ на резултатите сочи, че пътуването е определено от всички като приоритет за добре прекарано време, но хората от Варна имат значително по-голям глад за пътувания от живущите в други български градове. Едва 13% от варненци смятат, че пътуват достатъчно или прекалено много, докато този показател е в размер на 31% при столичани и 38% при жителите на Пловдив. Друго нещо, което откроява варненци в сравнение с жителите на София и Пловдив е желанието им да хапват със семейството и приятелите навън - 65% биха искали да наливат повече време в това занимание, докато софиянци предпочитат да се наслаждават на спокойните моменти след работа вкъщи – 65% от столичани определят този показател като ценен момент. Докато във Варна и София залагат на удобството и качеството на основните си нужди в ежедневието, хората от Пловдив слагат акцент върху това да са модерни и в крак с тенденциите. Това предразполага живеещите в София и Варна да са по-склонни да търсят промяна, с която да подобрят удобството в живота си, докато пловдивчани си се чувстват комфортно в установения им начин на живот.
С проучването Amstel в България стартира инициатива, която цели да предизвика хората да наливат повече време в качествените моменти. Time Well Spent е проект на хора, решили да отделят време на моментите, които наистина си заслужават, и да ги превърнат в значими. Пълна информация за проучването и каузата Time Well Spent ще намерите на онлайн платформата timewellspent.bg.
В представителното за градското население (над 100 000 жители) проучване, проведено от GfK по поръчка на Amstel в България, са взели участие хора на възраст между 25 и 50 години, живеещи в София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе и Стара Загора.