Може да се каже, че детето, втренчено в мобилното устройство вече не е изключение, а често срещана картинка. До болка позната гледка в много семейства е как малко дете стои надвесено над екран с часове, пишейки си с приятели или играейки на игри в дигиталния свят. Това води до естествения за много родители въпрос след колко време стоенето пред екрана става нездравословно.
Според скорошно проучване обаче това не е правилният въпрос.
Според заключенията от него не времето, а начинът, по който децата използват електронните устройства, показва дали при тях съществува емоционален или социален проблем, свързан с пристрастяване.
Обикновено изследователите и лекарите определят или отчитат времето, прекарано пред екрана, като съществено важно за установяването на това какво е нормално или не, здравословно или не — посочва водещият автор Сара Домоф от центъра за човешки растеж и развитие към Университета в Мичиган. По думите й актуалното проучване е показало, че е показало, че значение имат не само часовете пред екрана. Това, което е от значение, е дали употребата на електронни устройства предизвиква проблеми в други области на живота или е станала всепоглъщащо занимание.
10 ЗАНИМАНИЯ С ДЕЦА ПРЕЗ ПРОЛЕТТА
Съществуват много изследвания за отражението на електронните устройства върху възрастни, но според Домоф това е първото, което се занимава с пристрастяването при деца на възраст между 4 и 11 години. Основните предупредителни знаци, за които родителите и възпитателите трябва да гледат, е дали времето пред екрана пречи на ежедневните занимания на детето, води до конфликт с детето или в семейството, или е единственото занимание, което носи радост. По думите на Домоф децата, които използват електронни устройства и медии по нездравословен начин, имат проблеми с установяването на връзки, с поведението, както и други емоционални симптоми.