Децата откриват света с всичките си сетива, изследвайки и играейки. Ранното детско развитие обхваща изключително широк спектър от базисни знания и умения, които детето придобива най-вече благодарение на сетивата си.
Изключително популярният напоследък метод Монтесори е базиран на идеята, че сетивата са основното средство на децата да добиват знания - сетивата първо, а след това интелекта. Метода Монтесори е, основан върху идеята, че всяко дете е уникално и към него трябва да има индивидуален подход. Това е причината да няма единна програма или метод за възпитание на всички деца. Затова и материалите, които се ползват са разнообразни, развиващи практични, сензорни и математически умения, езикова култура, логика и други, като всичко е свързано със заобикалящия свят. Така, например таблицата за умножение се учи много по-лесно чрез ритмични движения, а буквите се учат не чрез свързване на чертички и ченгелчета, а чрез разказване на приказки, в които има натрупвания на думи с определена буква. Важна част от метода Монтесори са материалите и истината е, че няма конкретни, лицензирани такива. В практиката си д-р Мария Монтесори е използвала плоски и триизмерни геометрични фигури, направени от дърво в различни цветове, различни автодидактични материали, оставяйки детето само да избира според своите потребности. Според философията на Монтесори класната стая е умален модел на света и тя трябва да предоставя на децата възможности да се учат на всичко, което им предстои да правят в живота – да готвят, да забиват пирони, да перат, да простират, да се обличат, да са вежливи, толерантни, съпричастни и да работят в екип. Да разбират свободата наред с отговорностите и да спазват правила.
Ученето чрез игра е в основата и на валдорфската педагогика, както и индивидуалният подход и уважението към детето в най-широк смисъл. Концепцията както на Монтесори, така и на Валдорфската педагогика се гради върху връзката на човек с природата и еко възпитанието. Във валдорфските училища децата строят, засяват и събират жито, от което сами правят хляб, моделират, коват желязо или мед, учат се да се изразяват не само словесно, но и чрез движение. Театърът, различни форми на изкуството и различни художествени проекти са важна част от програмата. Естествените материали и най-простите играчки стимулират творчеството и креативността в най-голяма степен. Играчките и средата трябва да са „отворени“, да дават свобода и множество варианти за игра и стимулиране на сетивата. Играта трябва да провокира въображението. Всяко творческо занимание е начин за себеусъвършенстване и стъпка към формиране на креативен и гъвкав ум.
„Истинските учители не са тези, които са учили педагогика като наука за работа с деца, а тези, в които педагогиката се е събудила чрез разбиране на човешката природа.“
Рудолф Щайнер
Подходът към децата, начинът, по който са стимулирани да опознаят света и разбирането, че родителят е толкова учител, колкото и ученик са ключови за тяхното възпитание и развитие. Средата, материалите, играчките, подхода и философията са изключително сходни и при двата холистични метода и все повече елементи от Монтесори и Валдорфската педагогика се превръщат в стандарти за обучение и ранно детско развитие в световен мащаб. Състезанието и конкуренцията между децата в детската градина или училище по-скоро притъпява персоналните им положителни качества и потиска усещането им за добро и емпатията.
Всеки родител мечтае да отгледа щастливо, самоуверено и почти гениално дете, но много от нас се подхлъзват по лесната пътечка с дистанционното управление, телефона или таблета. Други пък се хвърлят фанатично в различни крайности или затъват в буквализъм. Е, родителството никак не е лесно, изисква много време заедно с децата, внимание и усилия и в крайна сметка всичко е въпрос на приоритети.
„Maxima debetur puero reverentia“ (Към детето трябва да се отнасяме с най-голямо внимание) е мотото от което се ръководи екипът на онлайн магазин за детски играчки Елфите, където можете да откриете подходящи качествени детски играчки и игри, изработени от естествени материали, които ще са в помощ в трудния път на порастване и развитие на малките хора.