Случва ли ви се често да отлагате с дни нещо, които можете да свършите за минути? Не сте единствени. "Научих, че съм много по-щастлива в дългосрочен план, ако се опитвам да отмятам неприятните задачи възможно най-скоро, отколкото когато си позволявам да отлагам", пише Гретхен Рубин в Psychology Today.Тя дава и няколко съвета за това как да сме по-ефективни. Ето и какви са те:
1. Свършете го още сутринта, преди всичко останало. Ако се ужасявате от някоя задача, ще измислите повече креативни извинения в течение на деня. Една от моите "Дванадесет заповеди” е Направи го сега. Най-добрият начин е незабавно.
2. Ако видите, че отлагате работа, която трябва да вършите няколко пъти седмично, просто я вършете всеки ден. Когато планирах блога си, си представях, че ще публикувам два или три пъти седмично. Тогава един приятел блогър ме убеди, че не - трябва да публикувам всеки ден. Колкото и контраинтуитивно да звучи, открих, че е по-лесно да го правя всеки ден (с изключение на неделя), отколкото по-малко пъти в седмицата. Няма отлагане, няма жонглиране. Знам, че имам да публикувам и го правя. Ако ви е трудно да излизате на разходка четири пъти в седмицата, направете го всеки ден.
3. Помолете някой да ви прави компания. Проучванията показват, че харесваме на практика всяка една дейност повече, когато сме с други хора. Компанията на приятел може да бъде развлечение, източник на успокоение или морална подкрепа.
4. Подгответе се, пригответе всичко необходимо. Разчистете бюрото, пригответе телефонния номер, намерете папката. Когато дадена задача ме плаши, това ми помага да се чувствам подготвена. Има един прекрасен термин, който готвачите използват: mis-en-place (от френски, "всичко на мястото си”). Той описва подготовката преди започване на готвенето - събирането на съставките и инструментите, мерене, рязане и т.н. Mизанплас е подготовка, но и състояние на ума; това означава, че имате всичко подръка, без да се налага да тичате до магазина или да започнете трескаво търсене.