Много хора се притесняват да опонират на началника си, тъй като смятат, че това може да им струва работата. Не е речено обаче, че всеки спор трябва да се превръща в скандал. От Inc.com ни съветват по деликатен начин да водим дебат с шефа.
1. Използвайте аз-изявления
За да избегнете критики и прехвърлян на вина, когато искате да съобщите лошите новини, употребявайте по-често така наречените "аз-изявления".
"Чувствам, че нашите служители предпочитат да не изказват мнение, защото се страхуват да не бъдат критикувани." В това изречение се вижда, че вие предлагате личната си гледна точка, без да прехвърляте отговорността върху някой друг. Аз-изявленията оставят достатъчно място за свободно обсъждане и тълкуване на различните версии на истината.
2. Потърсете общ език
Когато дискутирате даден проблем, припомнете на вашия началник, че имате общи цели, с помощта на конкретно действие или решение. Използвайте вашите допирни точки и общи интереси, за да насочите разговора в посоката, в която желаете, и не пропускате възможността да подкрепите казаното с реални данни и статистики.
По-вероятно е шефът ви да обърне внимание на някой, който е готов да оспори неговото решение с факти и предложения за промяна, особено в случаите, когато неговия изобор касае общото благо.
3. Задавайте въпроси
Обикновено шефовете знаят повече от вас. Уверете се, че наистина сте прав, преди да отидете да дискутирате даден проблем с тях. Опитайте да си представите по-голямата картина и позицията, която заемате вие и вашите колеги, в очите на по-висшестоящите мениджъри.
Задаването на полезни въпроси може да отвори очите на вашите началници и те сами да видят, че грешат, без да ви се наложи да го изтъквате пред тях. Когато решите да споделите с тях лошите новини, винаги гледайте да оставяте място за дискусия и анализ, използвайки изрази от рода на: "Бъркам ли?" или "Аз ли греша?" Така не само че ще получите допълнителна информация, но и ще намалите и силата на лошите новини.
4. Предложете решения
Ако сте готови да изкажете мнение, значи сте готови да си понесете и да понесете отговорност за него. Дори в случаите, когато шефът ви е единственият виновник за лошия избор, всички заедно трябва да помогнете на компанията да се справи с проблема и да продължи напред.
Ако подходите добронамерено към ситуацията, добрият шеф ще ви бъде благодарен за вашата откровеност и отдаденост. Компанията ви ще има по-голям шанс за успех, а началникът ви ще си извлече нужните поуки от преживяното.