75% от жените в сдруженията с нестопанска цел са жени. А лидерските постове?


75% от жените в сдруженията с нестопанска цел са жени. А лидерските постове?
Снимка: iStock/Guliver

Мъже лидери? Често срещано нещо. Жени лидери? По-скоро рядка птица. Но дали това се повлиява от промените, които настъпват в целия сектор?

По-скоро не. По-високия ранг в кариерата обикновено води и до повече мъже служители във всяка област, дори и в доминираните от жените. Вижте образованието: 87% от началните учителки САЩ са жени. Колкото по-нависоко се изкачваме по стълбичката, толкова повече се променя този процент. В средните училища този процент спада на 62%. Във висшите учебни заведения тази преднина изведнъж е стопена, а съотношението на мъжете преподаватели и жените преподаватели е 1:1.

Ако обаче разгледаме управленската йерархия, ние ще забележим голяма промяна. ⅔ от всички директори на гимназии, както и ¾ от областните началници в образованието са мъже.

Обсъждайки баланса между половете на ниво служители, в сектора с нестопанска цел положението е сходно с образованието: 75% от служителите са жени. Означава ли това и че повечето Изпълнителни директори на дружества с нестопанска цел са жени? Примерът с образованието показва обратното, но нека разберем как е тук в действителност.

Какво имаме предвид, когато говорим за дружества с нестопанска цел?

Те трябва да се разглеждат като компании, които са насочени към социалните услуги и безкористната помощ на уязвими групи. В същото време, компаните със стопанска цел се отнасят до почти всичко, което погледнем.

Освен вече споменатото, това може да са благотворителни организации, които помагат за набирането на средства за борба с определена болест, като най-разпространената е рак, но се различава от така наречените отделни кампании за набиране на средства. Друг пример са центровете за борба със зависимости, които се фокусират върху всякакви проблеми, или пък с точно определени — например проблемната хазартна зависимост, която може да съсипе човешки съдби. Има и организации, които са създадени от жени за да дават работа на други жени, особено в държавите с по-ниски доходи

Това обаче е просто "тясно" представяне на компаниите с нестопанска цел. Те покриват голям спектър от индустрии, от наука до транспортиране и управление на отпадъци. Според докладите, които посочихме по-горе, не всички дейности в организациите с нестопанска цел се ръководят от жени. Значително по-голяма част от ръководителите в религиозните организации и малко по-малка част в спорта са мъже.

Организации с нестопанска цел срещу организации със стопанска цел: Защо жените доминират първите

Двата вида организации преследват различни цели, както е видно от името им. Организациите със стопанска цел продават стоки и услуги, търсейки начин да увеличат печалбите си от продажби, а колкото по-бързо става това - толкова по-добре. Сдруженията с нестопанска цел се стремят към социалната сфера и превръщането на света в едно по-добро място.

И все пак - не казваме, че организация със стопанска цел не може да има позитивно влияние върху света. Вземете за пример изумителния Илън Мъск и неговата Тесла, оказваща сериозна съпротива на добре познатите изкопаеми горива, или приложението Headspace, което популяризира медитацията като метод за подобряване на душевното здраве - и двете спомагат за развитието и подобряването на обществото. И все пак, основната цел на тези компании е генерирането на пари, а останалите ефекти са по-скоро вторични и добре дошли.

Поради тази причина в сдруженията със стопанска цел ще видите повече мъже. Не само заради самите пари, а и заради статута, който големите пачки носят. Мъжете вече не се стремят само към богатството, а по-скоро желаят да са по-успешни от останалата част от обществото. Не ме разбирайте погрешно - и за жените парите са важни, но те не се интересуват толкова много от престижа в сравнение с други.

Вторият значим фактор, който насочва жените към сдруженията с нестопанска цел са гъвкавото работно време, почивките и отпуските по майчинство. Те често са компенсирани с по-ниско заплащане, но ще се учудите колко жени предпочитат да заплатят тази цена, за да имат повече време за домакинските си задължения.

Още повече, хората са склонни да изберат това подсъзнателно заради социалните нагласи. Лидерство, амбиция и отдаденост са качествата, които обществото цени най-силно в мъжете. Най-важните черти, ценени при жените, са съпричастност, доброта и морал. Казано по друг начин, жените имат качества, които биха били по-добре оценени в организациите с нестопанска цел, а мъжете - в тези със стопанска цел.

Жените лидери в сдруженията с нестопанска цел: Настояще

Тези качества са силно ценени в сферата на сдруженията с нестопанска цел. Но дали са достатъчни за оглавяването й?

При лидерите всичко се обръща. Статистиката сочи, че 71% от Изпълнителните директори на големи сдружения с нестопанска цел са мъже. 69% от запитваните твърдят, че борда на директорите им се състои предимно от мъже. Това означава, че дори и в сдруженията с нестопанска цел, главните позиции са отредени за мъже, въпреки че голяма част от служителите са жени.

И все пак, 57% от жените, които не се намират на водещи позиции, вдъхновяват други да се стремят към ръководния пост. Много интересен факт е, че колкото по-млада е жената, толкова по-готова е тя да поеме компанията. 72% от участващите в проучването (18-34 годишна възраст) са изявили такова желание.

Според тях, най-разпространената причина за това останалата част от жените да не желаят лидерска позиция е липсата на време. Дори 44% от тях описват "високия стрес" като причината, която ги отказва.

И все пак, 57% е по-добре от нищо. В стопанския сектор, процента на жени, които искат да ръководят в бъдеще е изключително нисък - 37%

Жените лидери в сдруженията с нестопанска цел: Бъдеще

С времето се забелязва нарастване на жените на ръководни позиции и в двата сектора. Проблем, който трябвя да бъде решен: разликата в заплащането. Изпълнителните директори на организации с нестопанска цел, които са жени и управляват бюджет около 5 милиона долара годишно получават средно с 23% по-малко от колкото мъжете на същата позиция. Наблюдаваме почти същите стойности сред други индустрии — жените печелят 0.81 цента за всеки долар, който мъжете изкарват.

Въпреки това, проучване показва, че 59% от служителите на сдружение с нестопанска цел смятат, че борд на директори, съставен от жени, може да постигне целите им много по-бързо. А най-доброто, което всяка организация с нестопанска цел може да направи, е да осигури прозрачност на заплатата на всичките си служители. Много от вас дори не са наясно, че неравенството в заплатите съществува в компаниите, за които работите, дори и в самите индустрии: въпросът за заплатите рядко се коментира публично.

С намаляването на неравенството в заплащането, жените ще получат повече увереност в преговорите за условията си на труд, а след това и съотношението мъже/жени на позицията Изпълнителен директор би следвало да се промени. Е, това няма да стане за две години, но вече виждаме значителна промяна към справедливо заплащане за всеки.

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Кариера


Реклама

Най-смелата постъпка е да мислиш за себе си. Високо!

Коко Шанел

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама