Да спечелиш аудиторията по време на презентация е наистина трудно, но да я загубиш като слушател още в първите минути е доста лесно.
Интернет порталът за бизнес новини Business Insider публикува проучване какво трябва да направи един оратор, за да се увери, че няма да загуби аудиторията си. Борис Велтхуйзен ван Зантен, основател на TwitterCounter и The Next Web, споделя кои са изреченията, които никога не трябва да се казват по време на презентация.
1. "С махмурлук съм / Уморен съм".
Всяка една от пет презентации по време на конференции започват с извинения от типа: "Много съм уморен от пътуването си“ или "Те само ме поканиха на гости“, или някое друго неубедително извинение, което публиката не я интересува. Ние, слушателите, просто искаме да видим какво най-добро може да ни покажат. Ако не се чувстваш добре и не можеш да дадеш най-доброто от себе си, по-добре отмени представянето си. Изпий хапче или кафе, за да прогониш умората.
2. "Чувате ли ме? Разбира се, че да!“
По този начин много от хората започват да говорят. Ударят по микрофона три пъти, казват „Всички ли ме чуват“ и след това се усмихват извинително, защото разбират, че всички чуват, но никой не вдига ръка за потвърждение. Това не е отговорност на презентатора, а на хората, които отговарят за звука. Ако вие говорите на микрофона и оставете с впечатлението, че не работи, просто се отпуснете, бройте до три и опитайте отново. Ако и тогава няма звук отидете в края на сцената и помолете модератора да провери проблема. Най-важното е да се усмихвате и да изглеждате спокоен.
3. "Не мога да ви видя, защото лампите са прекалено силни“.
Да, когато сте на сцената светлините са ярки и е трудно да се види публиката. Това не означава, че тя трябва да разбере затова. Просто се взирате в мрака, усмихвате се и действате все едно сте у дома. Чувствайте се свободни да се разходите из публиката, ако искате да я видите отблизо. Не закривайте очите си, а помолете да се намалят светлините в залата. Най-добре още преди събитието се уговорете за осветлението, за да сте подготвени.
4. "Ще се върна към това по-късно“.
Ако аудиторията е нетърпелива и иска да зададе своите въпроси – възползвайте се. Щом някой е достатъчно смел да вдигне ръка и да зададе въпрос, то подканете и останалите да направят същото.
5. "Можете ли да прочетете това?“
Правилото е да се направи размера на шрифта на слайдовете два пъти по-голям от средната възраст на аудиторията. Това означава, че ако в публиката са предимно 40-годишни, то шрифтът трябва да е 80 пункта. По този начин няма да сте в състояние да поберете много текст на един слайд, което е нещо добро и ни води към следващия съвет.
Прочетете останалите изречения в нашия бизнес сайт Expert.bg.