Гений или женомразец - или и двете? Петдесет години след смъртта на иконата на изкуството Пабло Пикасо неговото наследство е преоценено от актрисата Хана Гадсби в изложба на Бруклинския музей в Ню Йорк, този път през съвременна, феминистка гледна точка.
В специалния си филм за Нетфликс "Нанет" през 2018 г. Гадсби изрази "омраза" към испанския майстор на кубизма и създател на творби като "Герника" и "Девойките от Авиньон".
Пускат нова колекция кукли Барби, вдъхновена от филма
Но в "Това е Пабло-матик: Пикасо според Хана Гадсби" (от 2 юни до 24 септември) - една от многото очаквани с нетърпение изложби под егидата на Франция и Испания, отбелязващи 50-годишнината от смъртта му - подходът е по-нюансиран.
Пикасо (1881-1973 г.) остава един от най-влиятелните художници на съвременния свят, често приветстван като динамичен и творчески гений.
Но след движението #Metoo репутацията на този работохолик с огромно творчество от картини, скици и скулптури е опетнена от обвинения, че е упражнявал насилствена власт над жените, които са споделяли живота му и са вдъхновявали изкуството му, съобщава АФП.
В писмените и аудиокоментарите на Гадсби, придружаващи експонатите в Бруклинския музей, австралийската хумористка отказва да отдели човека от художника, откривайки символи на женомразство в картините и рисунките на Пикасо.
Тя посочва пениса в центъра на картината му "Скулпторът" от 1931 г., което според нея е доказателство, че Пикасо "не е могъл да отдели себе си от изкуството си дори в своето изкуство".
"Възхищение и гняв"
Катрин Морис, главен куратор на Центъра за феминистко изкуство на музея и съавтор на изложбата "Пабло-матик", предлага по-премерена оценка.
"Имате работа с една наистина сложна и нюансирана ситуация на художник, който безспорно е гений, но също така и не толкова съвършен човек", каза Морис пред АФП по време на медийно представяне на изложбата. Самата Гадсби не присъстваше на събитието.
"Възхищението и гневът могат да съществуват едновременно", предупреждава предговорът на изложбата, която е организирана в сътрудничество с Националния музей на Пикасо-Париж във Франция.
В изложбата Пикасо е заобиколен от жени - не само негови музи, а по-скоро художници от неговото време, някои от които са се борили да се противопоставят на преобладаващия мъжки наратив за модернистичното движение.
Те "често не са имали същата подкрепа или достъп до институционалните структури, които са спомогнали за развитието на гения на Пикасо", отбелязва Лиза Смол, старши куратор по европейско изкуство в Бруклин.
Посетителите могат да се запознаят с рисунки на голи тела от 30-те години на ХХ век на американката Луиз Невелсън (1899-1988). Такива изображения са били "революционни по онова време, защото на този етап (е било) доста трудно жените дори да бъдат допускани до часовете по рисуване на фигури" - казва Морис.
В изложбата са показани и творби на други участници във феминисткото движение в изкуството в Америка, включително на афроамериканската художничка Фейт Рингголд и на "Guerrilla Girls".
Включени са и рисунки на Кате Колвиц (1867-1945), германска експресионистка, която е била "невероятно умела, както технически, така и емоционално", добави Смол.