В повечето случаи, когато купуваме даден продукт, не се замисляме за историята на компанията, която го е създала. А всъщност има много интересни факти за любимите ви брандове, за които дори не сте подозирали. Ето няколко от тях:
M.A.C.
* Първите продукти на канадската козметична марка M.A.C. всъщност са създадени в кухня. През 1984 година приятелите Франк Тоскан и Франк Анджело започнали да правят гримове вкъщи.
* Първоначално основните клиенти на компанията били професионални фотографи и гримьори, тъй като продуктите на M.A.C. били наистина дълготрайни. След това гримовете на марката, създадени за модните ревюта, станали достъпни за всички жени.
* Брандът станал наистина успешен през 1990, когато Мадона помолила екипа на M.A.C. да създаде червено червило, което да издържа няколко часа на сцена. Специално за певицата те направили червилото Russian Red, което се радва на голям интерес и днес.
7 ЕЖЕДНЕВНИ ВЕЩИ, ИЗОБРЕТЕНИ ОТ ЖЕНИ
Hermès Birkin
* Една от най-известните чанти е измислена в самолет. През 1983 Жан-Луи Дюма, художествен ръководител на Hermès, пътувал до актрисата Джейн Бъркин. След като тя му се оплакала, че не съществува удобна чанта, подходяща за ежедневна употреба, Жан-Луи решил да създаде тази чанта. Скоро след това Джейн била поканена в централния офис на Hermès, където била помолена да избере най-добрия проект. Една година по-късно компанията създала чантата, чието голямо предимство били удобните джобове. Аксесоарът бил кръстен на известната английска актриса.
* Когато чантата за първи път се появява на пазара през 1984 струва около 2000 долара, а днешните цени започват от 11 000 долара.
* Според проучване, купуването на чанта Hermès Birkin може да е по-добра инвестиция от златото, тъй като неговата цена може да варира, но цената на Birkin продължава да расте с темпо от около 14,2% годишно.
Tefal
* Историята на незалепващите тигани Tefal започва през 1954, когато френският инженер и рибар Марк Грегъри искал да направи въдицата си по-удобна, затова решил да покрие алуминиевата повърхност с политетрафлуоретилен. Жена му го помолила да покрие и тиганите ѝ с този материал. Резултатът бил невероятен, тъй като те създали тигани с незалепваща повърхност.
* Две години по-късно Грегъри стартира собствена компания, която кръщава Tefal. Името се състои от 2 думи: ТЕФлон и АЛуминий. До края на 1956 компанията прави по 100 тигана на ден, а до края на 1961 по около 1 милион на ден.
* Повлияни от успеха на незалепващите тигани, компанията увеличава асортимента си. Tefal са първите, които пускат безжична ютия.
Louboutin
* Основателят на компанията Кристиан Лубутен е роден в Париж в бедно многодетно семейство и винаги е имал афинитет към модата. Той започнал да се интересува от обувки през 1976, когато посетил Националния музей на изкуствата на Африка и Океания. Там той видял знак, че е забранено на жените да влизат в сградата, носейки обувки на висок ток, тъй като могат да наранят дървения под. "Исках да се противопоставя на това. Да създам нещо, което да наруши правилата и да накара жените да се чувстват уверени и силни", каза преди време известният дизайнер.
* Кристиан Лубутен стартирал компанията си през 1991. Първият човек, който си купил негов модел обувки, била Каролайн, принцесата на Хановер.
* Известните червени подметки се появили през 1993 година. Когато дизайнерът за първи път видял моделите си в реалност, не харесал обувките си, сякаш им липсвала страст. За да промени това, Лубутен взел червен лак и оцветил подметките им.
Chupa Chups
* Сладкарят Енрик Бернат изобретил прочутия бонбон на пръчка през 1958 година, след като видял майка си да се ядосва на дете, че си е нацапало ръцете с разтопен бонбон. Той се вдъхновил и решил да създаде бонбон специално за деца.
* Първоначално Бернат обмислял да кръсти продукта си "Гол", което означава топка, но после решил, че това не е достатъчно запомнящо се. В крайна сметка се спрял на Chupa Chups, като името идва от испанския глагол "chupar", което означава "смуча".
* През 90-те много звезди започнали да се появяват на публични места с близалки Chupa Chups - Мадона, Ума Търман, Майкъл Джексън. Така станали популярни не само сред децата, но и сред възрастните.
Nutella
* През 1946 г. италианският сладкар Пиетро Фереро направил първата партида от този крем с какао. Той не се продавал в буркани, а бил оформен в блокчета, опаковани в тънко фолио. Заради Втората световна война запасите от какао в Италия били оскъдни, затова Фереро решил да добави лешници.
* Бизнесът бил наследен от сина му и през 60-те той пуснал течния шоколад в буркани, който кръстил Nutella. Според класическата рецепта, всеки 400-грамов буркан съдържа 52 лешника, почти пълна чаша мляко и малко какао.
* Глобалната продукция през 2013 е била около 350 000 тона.
Tiffany & Co
* Един от най-известните брандове за бижута е създаден през 1837 година в Ню Йорк от Чарлз Тифани и неговия съученик Джон Янг. Двамата заели 1000 долара от бащата на Чарлз и така открили първия си магазин за бижута.
* Tiffany & Co разработили дизайна на съвременния годежен пръстен. Преди диамантите били вграждани дълбоко в пръстените, заради което не отразявали добре светлината и не блестели достатъчно. Затова експертите на компанията решили да поставят диамантите отгоре, за да бъдат по-видими.
* Благодарение на филма "Закуска в Тифани" с Одри Хепбърн, марката придобива още по-голяма популярност. Много хора са се питали как може да се закусва в магазин на Tiffany & Co, като там няма кафе. Оказва се, че когато Труман Капоне пише романа си, имало популярна шега в Ню Йорк за мъж от провинцията, който искал да изглежда като гражданин. Когато бил запитан в кой нюйорски ресторант иска да закуси, той отговорил: "Нека да закусим в Тифани".
Levi’s
* През 1853 година Леви Щраус, родом от Бавария, тръгва по стъпките на златната треска и се преселва в Сан Франциско, Калифорния. Леви взима със себе си разнообразни платове като брезент. Скоро открива, че златотърсачите се нуждаят от издръжливи панталони при своята тежка работа, затова поръчва да ушият такива от брезент. Първоначално те са кафяви, а по-късно започва да използва деним – памучен плат, който се оцветява в синьо с индиго.
* През 1872 на Якоб Дейвис, латвийски имигрант, му хрумнала идеята да подсили джобовете на панталоните с метални щифтове. Той си сътрудничил с Щраус и през през 1873 двамата патентовали идеята, а панталоните станали още по-популярни.
* Интересен факт е, че самият Леви Щраус никога не е носел панталоните, произведени от неговата компания, тъй като те били предназначени за работната класа, а той бил богат бизнесмен.