"По-смело, момиче, по-смело и намахано!". Това би посъветвала преди 30 години самата себе си една от най-популярните актриси в трупата на Народния театър.
Годината е 1992-а., денят - 14 ноември. Параскева Джукелова има рожден ден и най-големият подарък, който й прави съдбата, e първата ѝ роля на голяма сцена в най-големя ни театър. По собствените й думи, тя "скача на най-голямата сцена в България директно от студентската скамейка". Спектакълът е "Великият комбинатор" по Илф и Петров на режисьора Андрей Аврамов, а Параскева се озовава рамо до рамо с актьори-гиганти от ранга на Велко Кънев, Сава Хашъмов, Илия Добрев, Георги Мамалев, Михаил Петров.
АБСОЛЮТЕН ХАОС
Параскева от 1992 г. е по собствените ѝ думи "абсолютен хаос" в живота. Възпитана в скромност и уважение, тя изпитва огромен респект към колегите, с които прави първите си стъпки на професионалната сцена. 30 години по-късно ще сподели, че би посъветвала онова светлокосо момиче да действа "смело и намахано". Защото така се оцелява в театралния свят, в който влезеш ли веднъж, излизане няма.
Паци, както я наричат колеги и приятели, "скача в дълбокото" на театъра, току-що завършила класа на проф. Стефан Данаилов. Талантът ѝ е забелязан веднага и след "Великият комбинатор", следват още много роли в театъра. Благодарна е, че колегите ѝ я приемат изключително добре.
Днес, 30 години по-късно Параскева споделя, че може би едно от най-трудните неща е да си толкова млад и да удържиш предизвикателството да излезеш на голямата сцена на Народния театър. Защото там няма компромиси. Днес, 30 години по-късно, Параскева, която все още е запазила дяволития пламък в очите си, е подчинила хаоса в душата си.
ДА СТРУКТУРИРАШ ХАОСА
"Не е хубаво да се живее така. Хаосът е много въодушевяващ в някакъв момент, но трябва да бъде структуриран. И аз затова обичам тази наша професия, защото има ясни правила, има режисьор, който задава посоката, има условия, които са поставени, и с тях се чувствам добре, защото дори и да съм хаос, все пак го овладявам", казва тя.
Паци, която е споделяла за себе си, че "пали от 0 до 100 за нула време", запалва театралната искра в себе си още в трети клас, когато гледа в градския театър на родния си град Панагюрище оперетата "Лелята на Чарли" с Видин Даскалов и решава, че иска тази "приказна работа – с красиви костюми, пеене, танци".
Днес тя има всичко това, а също и любовта на публиката, която я обожава и аплодира всяка нейна поява на сцената.
РЕПЕРТОАРЪТ
Поредица от емблематични спектакли в компанията на най-именитите й колеги от трупата са в творческата й биография на сцената на Народния театър - Наташа във "Васа Железнова" от Максим Горки, Кора в "Анатол" от Артур Шнитцлер, Филис в "Обир" от Джо Ортън, Надя в "Бягащи странници" от Алексей Казанцев, Елианта в "Мизантроп" от Жан Батист Молиер, Керън в „Август в Оклахома" от Трейси Летс, Триша в "Пет жени в еднакви рокли" от Алън Бол, Елизабет и Темида в "Ричард Трети" по Уилям Шекспир, Маргарет в "Добри хора" от Дейвид Линдзи Абер, Саломия в "Последното изкушение" по Никос Казандзакис, Олга в "Чаровно лято с неизбежните му там неприятности" от Максим Горки, Тео в "Спускане от връх Морган" от Артър Милър, Марселина в "Един безумен ден" от Пиер дьо Бомарше, Еди в "Лисичета"... И най-новите: Пелагия в "О, ти, която и да си...", Сара в "Компания", Лора в "Бележките под линия", Мария в "Народът на Вазов" и Доротеа в "Чудесна неделя за Creve Ceour".
Превежда и пиеси, които са поставяни на сцена. Това са моноспектакълът ѝ "Става дума за любов или опит за убийство", "Пет жени в еднакви рокли","Моногамният", "Дани и дълбокото синьо море", "Унижението", "Добри хора".
ПРИЗНАНИЕТО
Параскева Джукелова има номинации за "Аскеер" (2007) за водеща женска роля за ролята на Надя в "Бягащи странници" от Алексей Казанцев, "Аскеер" (2010) за поддържаща женска роля за Елианта в "Мизантроп" от Жан-Батист Молиер и номинация "Златен кукерикон" (2019) за женска роля - за Марселина в "Един безумен ден" от Пиер дьо Бомарше.
Носител е на "Златна роза" за ролите си във филма "Сезонът на канарчетата" (1993). Има и две награди за водеща и поддържаща женска роля от гилдията на филмовите творци – за ролите си във филмите "Джулай" и "Съдилището".
Във филмографията ѝ са заглавията "Вина" (2022), "Голата истина за група Жигули" (2021), "Блаженият" (2020), "Съдилището" (2014), "Къде е Маги" (2012), "Джулай" (2012), "Време за жени" (2006), "Аз съм Дейвид" (2003), "Изпепеляванe" (2003), "Емигранти" (2002), "Асистентът" (2001), "Суламит" (1997), "Сезонът на канарчетата" (1993 г.), "Аритмия" (1992), "Кмете, кмете… " (1989).
На 17 ноември Джукелова играе в "О, ти, която и да си..“, а на 20 ноември - в "Бележките под линия“.
Източник: БТА