Поради пандемията от COVID-19 хората в целия свят прекарват много голяма част от времето с децата си вкъщи. За някои семейства това е нещо ново, непонятно и стресиращо, но за други изолацията и социалното изключване са до болка познати.
Често семействата на деца със специални нужди се чувстват разочаровани, отхвърлени и сами. Това влияе върху благополучието в живота им, а оттам и върху развитието на детето. Как се справят те в периода на карантината? Може ли опитът им да ни бъде полезен днес? Сега може би обществото и институциите ще се замислят какво е да си затворен и изолиран. Може би ще станат по-чувствителни към това какво изпитват семействата и децата им със специфични потребности…
Представете си едно дете с аутизъм, което разбира буквално нещата, какво си мисли, когато чува за ситуацията с коронавируса? "Казаха, че може да умрем, ако отидем на училище." Стига до заключението, че щом училището е затворено, тогава всички умират там. Представете си какво е за него да преживее промените, когато по принцип не желае да изменя нищо в живота си, има ритуално поведение и изпитва трудности и тревога дори при смяната на сезонните дрехи. Нарушен е обичайния му график и предвидимостта на ежедневието му. За детето с аутизъм от изключително значение е константността на средата, защото тя изгражда границите на една позната, защитена обстановка.
ЛЕКАР: ТРЯБВА ЛИ МАЛКИ ДЕЦА ДА НОСЯТ МАСКА
Рая Цветанова, старши специалист Ранна интервенция ЦОП "Св. София" съветва какво могат да направят родителите у дома?
Не може да се предостави готова, универсална рецепта, но може да се даде посока и да се предложат различни начини за справяне в тази извънредна ситуация. Всяко дете с Аутизъм е уникално, има неповторими способности и състоянието му е предизвикателство за съвременния свят, затова е необходим индивидуален подход към него и семейството му.
Фокусът се поставя върху това как да се установи нова рутина в живота, как да се помогне на детето да приеме промените, как да се научи да спазва правилата за хигиена.
• Визуалната подкрепа (картинки, снимки, пиктограми и др.) е много важна при деца с аутизъм. Необходимо е да се използва визуално представяне как ще изглежда живота на семейството в близко бъдеще – разходка до любимо място, посещение на басейн и други любими на детето дейности.
• Визуална история защо детската градина или училището са затворени и какво може да правите заедно у дома.
• Да се направи визуален график какво предстои и в каква последователност през деня ще се случи. Това дава усещане за сигурност и стабилност. Графикът трябва да бъде обсъден с детето. Ще бъде по-лесен за изпълнение, ако в него фигурират и любими за детето занимания.
• Необходимо е да се разговаря с детето за случващото се. Да се обсъди ситуацията на нивото му на разбиране – с думи, картинки, пиктограми, снимки. Важно е да се говори за чувствата и страховете на детето. Да се отделя време за споделяне на чувствата.
• Детето да получава повече похвали за старанието си при изпълнение на задача, независимо от крайния резултат.
• Фокусирайте се върху силните страни на детето, а не върху това, което не може да прави.
• Може да сложите любимите играчки или материали на детето в прозрачни кутии на трудно достъпни за него места. По този начин ще насърчите социалната комуникация, ще го стимулирате да съобщи или да ви покаже какво иска.
• Структурирайте средата на детето у дома – създайте различни зони за игра, учене, хранене, почивка, сън.
• Ако детето загуби самоконтрол или е стресирано и напрегнато, се нуждае от тихо място, например неговата собствена стая (пуф, детска палатка, люлеещ се стол, мека играчка, топло одеалце), за да се успокои и да се почувства по-добре.
• Ако детето вече използва визуално разписание може да се направят допълнителни картинки, които символизират новите дейности. За да разбере детето кое е недостъпно за него в момента, е възможно да помогне картинка с надпис ‘’СТОП’’ или да се зачертае картинката. Тази картинка може да се сложи и на изображение на дейност, която е планирана, но по определени обстоятелства не може да се случи в настоящия момент (примерно да отиде на тренировка по футбол, на плувен басейн и др.).
• Важно е да се съблюдават хигиенните мерки и други изисквания по повод COVID-19. По време на обучението атмосферата вкъщи да бъде спокойна. За да се обучи детето да носи маска, тя може да се сложи за кратко време и то да получи похвала, че е стояло с нея. Настройте таймер (или изберете друго нещо, подходящо за вашето дете) и му обяснете, че когато изтече времето, тогава може да се махне маската. Когато сте на обществено място това ще ви позволи да дадете ясна визуална представа. Неппременно възнаградете старанието на детето – примерно любима игра. Добре е то само да избере наградата си.
• Детето може да се научи да мие ръцете си по правилен начин чрез картинки, снимки с последователни действия или кратък клип. За да разбере колко време трябва да ги миe - да брои до 20 (или заедно да броите), или да изпее една детска песничка (заедно да я изпеете)…
ДЕЦАТА И КОРОНАВИРУСЪТ: МИТОВЕ И ФАКТИ
• Организирайте ежедневни физически активности за детето у дома. Изпозвайте отново визуална подкрепа – примерно последователност от физически упражнения под форма на картинки, снимки, като в тях се посочва колко пъти да направи упражнението. Танцуване под съпровод на любима песен. Скачане на 1 крак. Прескачане на препятствия. Имитиране движенията на животните – Как изтяга гърба си котката?, Как размахва крила патето? и т.н.
• Тактилен опит – масаж с малка топка с бодли, прегръдка, търкаляне на празна пластмасова бутилка с боси крака, игри с вода в банята, моделиране с пластилин, глина, кинетичен пясък, игра с пяна за бръснене, рисуване с пръсти с бои и др. – според предпочитанията и сензорните нужди на детето.
• Опитайте се да спазвате обичайния дневен режим на детето.
• Ако детето се чувства неспокойно и тревожно след гледане на новините за пандемията – ограничете потреблението на медиите.
• Не забравяйте, че вашата тревожност се отразява и на детето. Ако тревожността ви ескалира може да потърсите професионална помощ на телефонните линии за оказване на помощ.
• Поддържайте редовно връзка със специалистите, които работят с детето – онлайн към момента. Не прекъсвайте заниманията с детето.
• Поддържайте редовно връзка с хора, които са важни за вас.
• Поддържането на връзка с други семейства, отглеждащи дете със специфични потребности, може да бъде начин да обмените информация, да споделите успехи и идеи, да получите подкрепа, да вентилирате.
• Грижете се за себе си. Всеки ден намирайте време да правите нещата, които обичате и са приятни за вас, за да се справите по-лесно със стреса и безпокойството.