Диана Стоянова е маркетинг специалист със собствена практика, дипломиран режисьор и пространствен дизайнер. Тя също така е активист със собствена фондация, подкрепяща талантливи деца. През професионалния си път като маркетолог е била част от екипите на - Kamenitza, Molson Coors, Национална лотария, Vila Agency, Toplivo, Ford Trucks, Stremio, Vita Rama, Gallery Europe, Kinematograf, Weddingcafe и още няколко бранда, с които е работила не пряко. Наскоро сбъдна и още една своя мечта, издавайки книгата си "Никой не разбира от маркетинг".
Ти имаш дългогодишен опит в маркетинг бранша, а съвсем наскоро представи книгата си "Никой не разбира от маркетинг". Как се роди идеята за нея и с какви предизвикателства се сблъска, пишейки я?
Идеята за книгата се роди отдавна - преди около 6 години. Но през този период имах доста лични и професионални сътресения. Самата книга започнах да пиша преди 3 години, когато за пореден път трябваше да обяснявам "що е то маркетинг?" и "какво означава добър маркетинг". Реших да седна и да потърся точно такова четиво - достъпно, лесно и приложимо, което да обхваща целия процес и да ми помага в работата. И не открих такова. Навсякъде нещо липсваше. Затова реших да го напиша. Разбира се, писането е самотен процес, а аз съм изключително екстровертна, затова първото предизвикателство беше да се самодисциплинирам да пиша и работя над проекта всеки ден, независимо от ставащото около мен. След това трябваше да намеря екип, който да бъде на нужното безкомпромисно добро ниво - това също не беше лесно. Останалото се нареди от само себе си.
Като майка на малко момиченце, как би обяснила маркетинга на дете?
Дъщеря ми знае какво прави майка ѝ - помага на хората да се представят по-добре в това, с което се занимават. Толкова е просто, че е лесно за разбиране от всеки. На нея ѝ прави впечатление например кога едно място е аранжирано добре, кога персоналът е любезен, а храната вкусна. Тя знае, че всичко това е свързано с моята работа. Не знам до колко го разбира.
А как би представила едно дете през призмата на маркетинга?
В интерес на истината, не смятам, че идеята за дете трябва да бъде продавана - ти или искаш да имаш дете, или не. Ако все пак трябва да опиша детето като стока, то ще е нещо от сорта: Уникален продукт - ходещ фитнес-цирк, който държи адреналина ви постоянно висок, а нервите непрекъснато опънати. Упътване за употреба няма, тъй като характеристиките на продукта постоянно се менят. За улеснение при ползване обикновено върви с още един родител. Минуси има много, а плюсът е само един - че осмисля напълно съществуването, дава нова гледна точка и смисъл на нещата. Ако все пак се престрашите да ползвате подобна джаджа, имайте предвид, че преотстъпването и е невъзможно, а рециклирането наказуемо.
На пазара има много специализирани книги за маркетинг, с какво твоята се различава?
Пазарът е наводнен с всякакви книги, във всички области. Много от специализираната литература обаче е написана доста неразбираемо, високопарно, все едно ще я четат само професори. Моето разбиране е, че ако обясним сложните процеси просто, бихме получили повече съдействие и активно поведение от хора, които току-що прохождат в областта. А ние всички в един момент от живота си се учим. Моята книга е написана разбираемо, достъпно, с ежедневни примери. Освен това е илюстрирана. Така "Маркетингът", който плаши доста хора и творци, вече не е толкова страшен. Книгата не е за експерти определено, не смятам, че ще открият нещо ново вътре. Тя е за студенти, предприемачи, малки и средни бизнеси, които имат неразвит маркетинг, или развит донякъде, творци и артисти, на които им е трудно да предложат услугите си по-най-добрия начин.
Кои са най-важните уроци, които си научила от работата си?
Уроци уча всеки ден, ученето май няма крайна точка. Но до момента съм разбрала, че представата за "добре свършена работа" е доста разтегливо понятие, както и че определението "успешен" се лепи на всякакви продукти, услуги и персони без особени количествени и качествени измерители за това. Та работата ми ме направи доста скептична. Изслушвам винаги, но с три на ум.
Има ли маркетолог, на когото наистина се възхищаваш?
Има доста хора, на които се възхищавам в сферата на маркетинга, без да са непременно маркетолози. Например, възхищава се на съпруга ми, който създава иновативни финансови инструменти. Като цяло не робувам на авторитети, за мен е важно да си полезен на обществото с визията и действията си. От авторите в областта харесвам Сет Годин и вече доста време го следя, Луис Басат също, когото познавам лично, както и книгите на Питър Фиск са ми доста любими. Игор Ман говори на моя език определено.
Как се промени индустрията през последните години и кои според теб са водещите тенденции?
Маркетингът на продукти и услуги в последните турбулентни години трябваше бързо да се адаптира към условията на неясни бюджети, фрагментирано работно пространство и светкавично променяне на политическата ситуация. Промените според мен, ако погледнем голямата картинка, са че повече се наблюдава маркетинг в услуга на социална кауза, обществен проблем, опазване на околната среда, развиване на култура на общността. И тенденцията е това да се засилва. Понеже имаме все повече избор и все по-малко време за всичко, което пазарът предлага. И за да инвестираме такова в ново или лоялно потребление, трябва доверието и ангажираността ни да бъдат спечелени безпрецедентно от смислени каузи.