Мачмейкинг е услуга, която предлага индивидуални запознанства между двойки, които имат потенциал за създаване на успешна връзка/семейство. Повечето хора се чудят що за нововъведение е това, но мачмейкинг възниква в Англия отдавна, много преди хората да станат заети и свъхангажирани с всичко друго, но не и с личния си живот.
В средновековна Англия уредените бракове са били често срещан източник на материални и социални блага. През 1140 година бенедиктинският монах Грациан пише Decretum Gratiani - книга, в която се описва становището на църквата за семейството и семейния живот. От там насетне се налага да се въведе още едно социално „изобретение“ – мачмейкърът. Това е човек, който се грижи един брак да се базира не само на материални придобивки, но и двамата съпрузи да могат да съжителстват хармонично и спокойно.
Първите мачмейкинг агенции в Англия са основани през 1600-та година. Тогава викариите са се грижели за семейното благоденствие на своето папство. Те са търсели и събирали подходящи двойки от една и съща социална прослойка.
Едва през 1825 година сватовническите услуги стават светски – тогава в Лондон отваря врати първата светска мачмейкинг агенция.
Английската литература от това време дава представа за нагласите към мачмейкинг през годините. Джейн Остин, например, прави леко, забавно и ненатрапчиво представяне на мачмейкърите в своя шедьовър „Гордост и предразсъдъци”. Повечето големи дами на британската литература имат поне по една героиня, която има сватовнически способности и изпълнява важна роля в съдбите на младите герои.
Да събират млади хора и да съдействат за осъществяването на техните интимни отношения (разбирайте брак) е било основно, а понякога дори и единствено занимание на вече омъжени дами.
Потомствен мачмейкър
Willie Daly е мачмейкър трето поколение. Той се разхожда из град Lisdoonvarna със своя 150-годишен тефтер под мишница и прави хората щастливи. До момента Daly е отговорен за над 3000 брака. Това е и благодарение на ежегодния едномесечен фестивал за необвързани в Ирландия. По време на фестивала участниците се забавляват с музикални събития, танци и запознанства. А в “The Matchmaker Bar” (барa на мачмейкъра) под звуците на жива музика Daly прави своята магия в свързването.
"Сляпа среща"
През 1980 година в ефира на британските телевизии мачмейкинг се излива с пълна сила от телевизионните екрани. Модерни стават реалити предавания, в които необвързани се запознават на "сляпа среща". Този вид шоута са забавни, а участниците могат да извлекат полза за себе си и евентуално да срещнат любовта на живота си. Домакинът на шоуто играе ролята на мачмейкър и с подходящи въпроси "побутва" участниците към правилния избор. Този формат предавания имат висок рейтинг. Като пример можем да дадем най-популярното във Великобритания - "Blind date", което се излъчва веднъж седмично и се гледа от близо 1 милион зрители. Форматът се определя като един от най-печелившите и има много разновидности, част от които са адаптирани по цял свят.
Излиза ли Мачмейкинг от мода?
През годините старомодното сватовничество преминава през много промени и адекватно се адаптира от опитни мачмейкъри към изискванията на съвремието.
Сякаш несигурността и това да оставим друг да избира вместо нас се замества от строго личен избор, който е възможен благодарение на мачмейкинг агенциите. Не те ни избират партньор, а ние избираме такъв. Само че го срещаме благодарение на хора, които предварително са се погрижили да подберат кандидат-партньори, с които имаме голяма съвместимост.
Сянката на Интернет
Интернет и опциите, които виртуалното пространство предлага за запознанства, са безкрайни и голяма част от тях подкопават популярността на мачмейкърите. Сайтовете и приложенията са по-удобен и по-евтин начин за нови запознанства. Но същевременно не толкова сигурен и личен. В момента в Обединеното кралство има търсене както на онлайн услуги, така и на мачмейкинг, бързи срещи и различни други формати.
В заключение
В момента Мачмейкинг е една от най-търсените и скъпо платени услуги във Великобритания. Да си мачмейкър е както психологическа, така и мениджърска и менторска работа. Мачмейкърът има много роли и вероятно това е причината да е професия, която се учи с опита, а не в университета. Историята продължава...
В България също има организации, които предлагат такава услуга. Club R работи най-отдавна в тази сфера. Ако искате да се запознаете по-отблизо с процеса на мачмейкинг, можете да посетите сайта на ClubR, които предлагат тази услуга.
Автор: Любомира Денева, психолог и мачмейкър
* По материали от Anna Walker "The evolution of: matchmaking" (Reader’s digest) и "The History Of Matchmaking, In 7 Strange Facts" на J.R Torpe (bustle.com)