Съвременният свят се променя с невероятна скорост и това вече не е новина. Наученото вчера изглежда ненужно днес, защото се е появила нова технология, нов алгоритъм или нови обществени норми, които обръщат наобратно света, с който сме свикнали.
Как да успеем да настигнем света? Кои са уменията, които ще ни помогнат да сме удовлетворени, реализирани, щастливи днес и в бъдеще? Или иначе казано
Кои са уменията на 21 век?
Уменията на 21 век, които наричаме още “меки умения” или “уменията на живота”, “ключови умения”, “фундаментални умения” са онези компетенции и способности, които ни изграждат като личности и ни помагат да водим пълноценен, успешен и щастлив живот без значение каква професия изпълняваме и каква житейска роля имаме.
Такива умения са:
● критичното и аналитично мислене
● умението за успешна комуникация
● изграждането на лична мотивация
● управлението на промените
● познанията да отличиш вярната от фалшивата информация
Сами виждате, че това са полезни качества за всеки човек и във всеки епизод от живота му, без значение каква е професията и социалната му роля.
Емпатията ни помага да се свързваме с хората и да ги вдъхновяваме; аналитичното мислене и боравенето с достоверни източници на информация ще ни позволят да взимаме адекватни на динамиката на времето решения. А всичко това започва от умението да се мотивираме вътрешно с постоянно откриване на смисъла на нещата, които правим и в които вярваме.
Нито едно от тези качества обаче не учим в училище или в университета. Там усвояваме другите, “твърди” умения, свързани стриктно с професионалните компетенции. Учим се да бъдем лекари, счетоводители, художници, преводачи. Но как и къде можем да се научим да комуникираме по-добре, да не се плашим от промените, а да ги управляваме, да се мотивираме?
Видеокаст “Уменията на 21 век”
Отговорът на този въпрос вече е лесен - във видеокаста на Лидл България “Уменията на 21 век”.
Защо Lidl?
“Темата за образованието и саморазвиването е естествена присъща на Lidl. Ученето през целия живот е силно застъпено като концепция в нашата компания, като то има два аспекта - обучения за развиване на професионални качества, за да са успешни нашите служители в работата си, и обученията, свързани с личностното им развитие, за да се справят добре и в останалите си роли - на граждани, родители, членове на обществото”, споделя главният изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска в първия епизод на видеокаста.
“Lidl като организация дълбоко вярва, че когато си силен в това, което правиш, не трябва да го пазиш само за себе си. Удовлетворението идва не само когато ти самият си добре, но когато хората около теб, обществото, в което живееш, са добре”, добавя директорът "Човешки ресурси" в Лидл България Катерина Шопова.
Те споделят още, че 12-те епизода на поредицата са по теми, по които са проведени вътрешни обучения в Лидл България. След огромния успех, който имат, и положителната обратна връзка от служителите в компанията, идва и логичната идея тези теми да бъдат развити като интервюта със специалисти и да бъдат достъпни за всички мотивирани да живеят по-добре хора.
След пилотния епизод, гледан вече от над 40 хиляди души, в следващите ще става дума за:
● Медийна грамотност
● Личен брандинг в социалните мрежи (LinkedIn)
● Умения за успешно взаимодействие и комуникация с другите
● Поставяне на лични цели и изграждане на самодисциплина за изпълнението им
● Критично мислене
● Свързаност и създаване на устойчиви взаимоотношения (networking)
● Аналитично мислене
● Вземане на решения
● Growth mindset – изграждане на нагласа за растеж и развитие
● Намиране и разчитане на макротрендове на пазара
Звучи мотивиращо, нали?
Гледайте тук първия епизод от видеокаста Уменията на 21 век, а следващия очаквайте през март.