Думите, които белязаха 2022-ра, са „война“, „инфлация“, „избори“ и „Украйна“. Това показва вотът на хората в широкомащабното изследване, провеждано на платформата за грамотност „Как се пише?“. След тях в първите десет се нареждат „газ“, „доброволци“, „мижав интерес“, „бежанци“, „хартиена коалиция“ и „рашисти“.
Сборът от процентите надвишава 100%, тъй като потребителите можеха да гласуват за повече от една дума
В кампанията „Думи на годината с Как се пише?“, която се реализира за втора поредна година, всеки имаше възможност да гласува за знаковите думи и изрази за България през изминалата година. В изследването на важните за обществото ни теми за първи път у нас се включва още един компонент – класация на най-употребяваните думи и изрази в медиите на български език.
Анализът на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika показва 20-те най-често споменавани думи в периода 1 януари – 31 декември 2022 г. С помощта на софтуерни инструменти и модели за машинно обучение, тренирани на български език, са проверени 11 милиона и 300 хиляди публикации в 7993 онлайн информационни източника – новинарски сайтове, портали, сайтове на електронни медии, блогове и др. Оказва се, че най-използвани са „България“, „Русия“, „Украйна“, „война“, „Европа“, „САЩ“, „политика“, „министър“, „цена“, „дете“, „помощ“. Сред класиралите се в първите 20 са и „газ“, „енергия“, „управление“ и „икономика“.
Числата показват общия брой на най-употребяваните в медиите думи, които са значими за обществото. Обединени са данните за някои сродни думи. Индексирани са 11 269 119 публикации от 7993 информационни източника на български език: новинарски сайтове, онлайн портали, сайтове на електронни медии, блогове и др.