След Черния петък вълнението от успешната сделка често отстъпва място на съмнения. Благодарение на правото на отказ, гарантирано в Европейския съюз, повечето онлайн покупки могат да бъдат върнати в рамките на 14 дни от доставката. За да се възползвате от тази опция обаче, трябва да знаете условията, посочват от Европейския потребителски център (ЕПЦ).
"Черният петък може да бъде добра възможност да си купите нещо на изгодна цена, но понякога може да бъде и причина за ненужни импулсивни покупки,“ обяснява Соня Спасова, директор на ЕПЦ България. "За щастие, в ЕС потребителите имат право на отказ от покупката, когато тя е направена през интернет сайт. Това право защитава купувачите от натиск при продажби и им дава шанс да размислят“, добавя тя.
Все пак, не всеки продукт попада под обхвата на това право. Ето петте ключови точки, които трябва да знаете:
Условия за правото на отказ
1. Приложимо е само за покупки от разстояние: Правото на отказ е валидно за повечето онлайн поръчки или такива, направени извън магазина (например по телефон). Стоки, купени в магазин, не са обхванати в тази опция. Все пак някои магазини може доброволно да предлагат връщане на покупки на място, затова е добре да проверите предварително.
2. Уведомете в рамките на 14 дни: За да използвате това право, трябва да информирате продавача за решението си в срок от 14 дни след получаване на стоката.
3. Лесен процес: Уведомяването на продавача може да бъде толкова просто, колкото изпращане на имейл – не е необходимо официално писмо. Потребителите трябва да запазят доказателство за своето уведомление. Обърнете внимание, че някои магазини разчитат на специална система за връщане – винаги проверявайте конкретните условия за връщане на магазина.
4. Върнете в рамките на 14 дни след уведомлението: След като информирате продавача, имате още 14 дни, за да изпратите стоките към него. Те не трябва да са използвани и е необходимо да бъдат в оригиналната си опаковка и с всички етикети. В противен случай търговецът може да се възползва от правото си да върне само част от платената цена, като задържи сумата, с която се е обезценила стоката.
5. Разходите за връщане може да са за ваша сметка: Обикновено потребителите поемат разходите за връщане, но само в случай, че търговецът изрично ги е уведомил предварително за това. Някои магазини предлагат безплатно връщане, така че проверете политиката на продавача, ако решите, че ще се откажете от своята покупка.
Какво е изключено от правото на връщане?
1. Персонализирани или направени по поръчка продукти. Това означава, че няма как да върнете чаша с лика на домашния любимец или тениска с надпис „Най-добрата баба“, например.
2. Отворени здравни или хигиенни продукти: Веднъж разпечатани, те не могат да бъдат върнати поради здравни и хигиенни причини. Все пак, някои търговци приемат обратно бельо или бански костюми, при определени условия. Проверете ги!
3. Дигитално съдържание: Ако е недостъпно или изтеглено след покупката, дигиталното съдържание няма как да бъде върнато.
4. Билети за събития и резервации: Услуги с ограничен срок като пътувания, билети, резервации за хотели или наем на автомобили, също са изключени от това право.
Кога може да върнете продукт, дори и след 14 дни?
Все пак, има една ситуация, при която все още можете да върнете продукт след изтичане на 14-дневния срок: ако продуктът е дефектен.
"Запомнете, че дори по време на Черния петък вашите гаранционни права важат в целия ЕС и за тях няма намаления или ограничения“, добавя Спасова. „Ако продуктът се счупи или е дефектен, имате право на ремонт, замяна или възстановяване на сумата съгласно законодателството на ЕС. Настоявайте за това право, тъй като някои магазини могат да се опитат да го отрекат заради отстъпките“, съветва тя.