Няма начин поне веднъж да не сте се поддали на масовата истерия, свързана с "Черния петък". Ако все пак можете да се похвалите с желязна воля, то поне сте чували за онзи митичен ден, в който можете да закупите всичко, което ви хрумне, с огромна отстъпка. И макар да е доста объркващо, тъй като в България всеки търговец определеля сам кога точно да организира своя "черен петък", по традиция той трябва да бъде четвъртият петък на ноември. Откъде обаче идва името?
Черният петък е маркетингов трик, измислен през 60-те години на ХХ век във Филаделфия. Целта му е, чрез драстични намаления и промоции, гарнирани с моделиране на потребителските нагласи, да увеличат в пъти оборотите и печалбите на търговците. Всъщност, наименованието му е дадено от филаделфийските полицаи - заради кошмарните задръствания по пътищата в дните на голямото, трескаво предколедно пазаруване.
В историята Черният петък се свързва и с катастрофата на фондовия пазар, която се състояла на 24 септември 1869 г. На този ден, след период на неочаквани спекулации, цената на златото паднала и пазарът се сринал.