Как да се пазим от търговските трикове при намаления на храни?


Как да се пазим от търговските трикове при намаления на храни?
Снимка: iStock

Предизвикателствата пред българските потребители са и ще бъдат през следващите периоди сходни с тези пред потребителите от други страни по света – да отрият, всеки сам за себе си, изкуството да управляват личните си финанси в условията на растяща инфлация и динамични търговски практики. Това заяви пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите", създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

"Стана ясно от проведено наскоро проучване, че расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това означава, че все повече пазаруваме стоки с намалени цени", отбеляза тя. И добави, че за тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%.

Личната инфлация за всеки от нас обаче е различна в зависимост от доходите ни и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация: bit.ly/3E08nFV.

Вижте още: 6 трика, които ще ви спестят пари при пазаруване

"Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си", коментира Габриела Руменова. "Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък", каза още тя.

Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката (ако е различна от нея) или за брой.

При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. шринкфлация") и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение.

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Любопитно


Реклама

Никога не съм могла да разбера какво е феминизъм. Знам, че ме наричат феминистка, когато изразявам мнение, което ме различава от изтривалка.

Ребека Уест

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама