Галерия "Синтезис" (бул. "Васил Левски" 57) ви кани на първата самостоятелна изложба на Цветелина Димитрова - Homo technicus. Тя ще бъде открита на 27 януари, четвъртък, 17:00 – 20:00 ч.
Проектът печели Голямата награда от конкурса за фотокниги "DIY Photobook", организиран от "Фотосинтезис" и "Европапир България" през 2021 г. Като част от наградата авторката получава покана да представи работата си в галерия "Синтезис".
Хомо техникус е ходещ изправен примат от семейство Човекоподобни (Hominidae), живеещ в симбиоза с машините. Има силно развито желание да е в крак с новите технологии и да притежава дигитални устройства. ДНК анализите показват, че Хомо техникус се появява в началото на XX-ти век, а днес обитава всички континенти. През 2022 г. популацията му наброява около 7,9 млрд. души.
Изложбата включва фотографии на различни органи и части от тялото на Хомо техникус, които Цветелина Димитрова сглобява от компютърни компоненти.Проектът изследва взаимодействието между хората и технологиите. Електронните устройства са част от ежедневието на съвременния човек, той прекарва голяма част от времето си в онлайн пространства да работи, да се информира, да се забавлява. Границите между реалното и виртуалното се преплитат. Технологиите зад виртуална и добавена реалност, хипер-свързани среди, механично зрение, изкуствен интелект, компютърно генерирани изображения, генеративни сравнителни мрежи са далеч по-навлезли в живота ни, отколкото си представяме.
През 1990 г. изпълнителният директор на Google, Ерик Шмит, прогнозира, че ХХI-ви век ще бъде синоним на това, което той нарича "икономика на вниманието" и че най-успешните глобални компании ще са тези, които достигнат до максимален брой "очни ябълки", с които да са в непрестанна връзка и държат под постоянен контрол.По късно, през 2020 г., в лекцията си "Augmented Photography" швейцарският преподавател Мило Келер споделя: "Забелязали сте, че информацията консумира времето и вниманието на възприемащите я. Изобилието от информация отслабва вниманието и се нуждае от ефективното му локализиране. "Икономиката на вниманието" е фундаментален критерий, приет от големите мултинационални компании, които управляват чрез онлайн интеракции. Гиганти като Apple, Google, Facebook, Amazon и Microsoft доминират информационния поток под претекст, че предлагат безплатни услуги. На теория ние може да си мислим, че сме част от споделена икономика, но на практика всички ние, производители и консуматори на съдържание, работим за тези мултинационални компании безплатно."
С голяма доза чувство за хумор Цветелина Димитрова ни провокира да си отговорим на въпросите: "Превръщаме ли се постепенно в нов тип човек - Хомо техникус?"; "Доколко сме Хомо и доколко сме Техникус?"; "Какъв тип Хомо техникус сме?"; "За кого "работим" в онлайн пространството?"; "Колко време отделяме на хората и колко - на технологиите?".За авторката:
Цветелина Димитрова е родена през 1989 г., живее и работи в София. Завършва бакалавърска и магистърска степен "Компютърни системи и технологии" в Техническия университет - София. Работи като програмист и преподавател към академия "Никола Тесла". Интересът ѝ към фотографията я отвежда в школата за съвременна фотография Photoconcept.