Две жени в модата бележат началото и края на 20-и век – французойката Коко Шанел и британката Вивиан Уестууд. Първата освобождава женското тяло от корсета и кринолина, открива удобството и простотата. Втората натоварва модата с повече смисъл и бунт, отколкото светът на лукса и красотата може да понесе, взривява я, а после й извайва изцяло ново лице.
Позната като "Кралицата на пънка", Вивиан Уестууд беше много повече от имидж мейкър на музикантите от Sex Pistols и много повече от дизайнер със собствена марка. Както писа списание GQ по повод смъртта ѝ на 29 декември, Уестууд не беше кралица на британската мода, а самата британска мода. Благодарение на нейния поглед върху облеклото понятието "английски стил" излезе от тясната рамка на практичната пола от туид, откри ексцентричния блясък и го направи част от себе си.
Една от най-цитираните фрази в модата, изречена от дизайнерката Вивиан Уестууд – "Не си купувайте дрехи', не съдържа никакво противоречие. Тя отхвърляше конформизма и консуматорството. Потресаващите й модели бяха подкана за размисъл към почитателите на модата. Материята не е консуматив, а най-ценното в човека е неговото своеобразие.
Когато бунтът на пънк движението от 70-те изчерпва потенциала си, Уестууд търси вдъхновение в историята. Колекцията "Пирати" от 1981 г. налага визия, която става част от романтичния имидж на Бой Джордж – тотално отрицание на яростта от предходното десетилетие. Противоречията, дисхармонията между отделните колекции и между отделните елементи в облеклото са запазена марка на дизайнерка. Постепенно те се превръщат в запазена марка на британската мода като цяло. Големите британски дизайнери като Джон Галиано, Александър Маккуин, Стела Маккартни всъщност са последователи на тази провокативна естетика.
Истинска потомка на работническата класа във Великобритания, Вивиан Уестууд не понасяше мисълта за разхищение. Тя изведе на преден план преработката, въображението, дързостта, които могат да дадат почти вечен живот на една дреха. "Купувайте по-малко, но по-качествени дрехи", каза тя през 2019 г.
Уестууд беше винаги не стъпка, а цели епохи пред останалите. Спорно е дали беше достатъчно коректно да бъде наричана моден дизайнер, а не творец в областта на визуалните изкуства, ангажиран с обществени каузи. Десетилетия преди политическата позиция да стане част от ревютата, Вивиан Уестууд използваше публичността си, за да заявява несъгласието си с Маргарет Тачър, Дейвид Камерън, кралицата, законодателството, ареста на Джулиан Асандж, липсата на подкрепа за бедните, фракинга, ядреното въоръжаване. Десетилетия преди появата на "плюс сайз" манекените тя пъхаше възглавница в задната част на подплатата на полите. Десетилетия преди модата да стане екологична и толерантна, Вивиан Уестууд налагаше щадящи природата материи.
Кралицата на пънка, създателката на британския стил във висшата мода си отиде, но визията й за същността на облеклото, модерното общество, провокацията и еклектиката ще останат завинаги. Влиянието на Вивиан Уестууд е толкова голямо, че, подобно на влиянието на Коко Шанел, трудно може да бъде измерено. Оригиналните дрехи, създадени от артистичния й дух, вече са в музеите и в колекциите на почитателите ѝ. "Ще продължа да работя с Вивиан в сърцето", обяви нейният съпруг и бизнес партньор Андреас Кронталер. Британската мода пък ще продължи по пътя, който Уестууд отвори за нея с гръм и трясък.
Източник: БТА