На 5 юли (петък) от 19 ч. на Голяма сцена в Народен театър „Иван Вазов“, театър „Ямамото“ от Япония ще представи класическата в традицията на японския Театър Но пиеса „Кладенецът“ и празничния танц от пиесата „Каменният мост“.
Събитието се организира със съдействието на посолството на Япония в Република България и има за цел да отбележи тройния юбилей в двустранните отношения между Япония и България. През 2024 г. двете държави честват 115 години от началото на официалните си контакти, 85 години от установяването на дипломатически отношения и 65 години от възстановяването им.
Повече за Театър Но „Ямамото“
Театър Но „Ямамото“ е основан през 1927 г., а днес е най-старият съществуващ театър Но в гр. Осака и е регистриран като национално материално културно наследство на Япония. Една от основните мисии на „Ямамото“ е да представя традиционния театър Но на живо като форма на театър с важно място и роля в съвремието на сценичните изкуства. Театърът е активен и извън границите на Япония и от над десет години работи за културното сближаване между Япония и България чрез Но.
От 2010 г. досега Театър „Ямамото“ е изнесъл 10 представления и е провел над 20 уъркшопа в България. Театърът активно си сътрудничи с местни културни и дипломатически институции в редица европейски държави с цел дълготраен професионален и културен обмен.
Театър Но се заражда преди близо седем века. Той е най-старото класическо сценично изкуство, което все още съществува в оригиналната си форма и продължава да се изпълнява без прекъсване на традицията. Корените на Но са дълбоки – заражда се като съвкупност от ритуали, много от които почитащи душите на мъртвите чрез танци и песни. Постепенно трупите си спечелват патронажа на висшите феодали, които затвърждават позицията на Но като изкуство на самурайската класа.
От 16. век насам, умението да пееш и танцуваш Но става част от основното образование на самураите. Дори и в съвременна Япония Но продължава да е едно от най-почитаните сценични изкуства. То комбинира в себе си много традиционни елементи и играе ключова роля във формирането на японската културна идентичност. Именно затова много японци – от бизнесмени до домакини – го изучават като хоби. През 2008 г. театър Но е провъзгласен за Нематериално културно наследство под егидата на ЮНЕСКО.