Как потребителите ограничават негативното си въздействие чрез технологиите?


Как потребителите ограничават негативното си въздействие чрез технологиите?
Снимка: Envato

Нарастващата осъзнатост и грижа за природата през последните десетилетия провокира много хора да преосмислят поведението си, когато пазаруват, използват електронни устройства или пътуват. Потребителите не само избират по-отговорно, но и обръщат по-голямо внимание на отпечатъка, който оставят с действията си. Съвсем естествено се появяват и приложенията за проследяване на негативния отпечатък, които едновременно с това дават и съвети за по-устойчиво ежедневие.

Воден от посланието, че именно малките стъпки са важни за голямата промяна, Yettel насърчава потребителите към по-отговорно използване на технологиите чрез редица информационни и образователни инициативи. Сред последните са интерактивната инсталация „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel”, която разказва за електронните отпадъци, и „Зелената кауза“ – нюзлетър с лесноприложими идеи за по-екосъобразен начин на живот.

Годишното проучване на оператора по темата очертава най-разпространените навици за отговорно използване на електронните устройства и ограничаване на негативния отпечатък.

Една от най-популярните практики е редовното почистване на устройствата от ненужни файлове. 63% от потребителите отделят време, за да трият непотребни снимки, документи, аудио- и видеозаписи и др. от  вътрешната памет на устройствата си, а 54% почистват и хранилището на облачните услуги, които използват. Макар да звучи като нещо дребно, това помага да се освободи пространство за нова информация, което прави телефона или лаптопа използваем за по-дълго време. А при облачните услуги – намалява заеманото пространство на сървърите и съответно консумираното количество електроенергия.

Писането на по-малко имейли също се оказва предпочитана практика. 57% от хората са ограничили изпращането на съобщения по електронната поща, когато не е наложително, тъй като с това допринасят за намаляване на натоварването на сървърите и свързаните с тях въглеродни емисии.

Всеки втори българин има навика да изключва зарядните устройства от контакта извън времето за зареждане, а 47% изключват и домакинските си уреди с постоянно работещи екрани и тези, които няма да бъдат използвани дълго време. Така не само се пести електроенергия, но и се намалява сметката за ток.

Почти всичко може да бъде рециклирано

Батериите са неизменна част от нашето ежедневие, захранвайки всичко - от дистанционни управления до лаптопи и безкабелни електроуреди за домакинството. Заради малките размери и широкото им разпространение, често се подценява тяхната технологична сложност и потенциална опасност при неправилно третиране. Батериите съдържат химикали, включително тежки метали като олово, кадмий и живак. Ако не бъдат правилно обработени и бъдат изхвърлени в общия боклук, вредните вещества могат да проникнат в почвата и водите, причинявайки сериозно замърсяване на околната среда.

Добрата новина е, че според проучването 43% от потребителите осъзнават този риск и рециклират старите си батерии в специално предназначени за това контейнери. Това показва, че все повече хора разбират необходимостта от отговорно третиране на опасните отпадъци. Освен това почти 1/4 от българите избират да използват презареждащи се батерии, което удължава жизнения им цикъл и така намалява генерираните отпадъци.

Когато става въпрос за стари смарт аксесоари като слушалки, смарт часовници и фитнес гривни, данните от проучването на Yettel са обнадеждаващи. 61% от българите – с 6 процентни пункта повече спрямо година по-рано,  посочват, че са изградили навик да ги рециклират – още един положителен знак за нарастващата екологична осъзнатост. 31% пък изхвърлят непотребните кабели в обозначените за тази цел контейнери, допринасяйки за по-чиста околна среда и намаляване на електронните отпадъци.

Оптимистично е също, че близо половината от анкетираните имат желание да намалят своя отпечатък върху околната среда. Почти 70% от участниците в допитването изразяват готовност да рециклират старите си устройства в бъдеще. Признак, че тенденцията към по-отговорно потребление и управление на електронните отпадъци продължава да расте, което е ключово за опазването на околната среда и намаляване на негативния отпечатък върху нея.

С всяка малка стъпка – от изтриване на ненужни файлове, изключване на уредите от контакта или рециклиране на стара електроника и аксесоари, потребителите показват своята отговорност към планетата и намаляват своя негативен отпечатък. Тези цели са и сред приоритетите на Yettel, заложени в стратегията за устойчиво развитие на телекома. Една от тях е достига до 2,5 млн. души годишно с посланията за природосъобразен начин на живот и отговорно използване на технологиите. Като повишава осведомеността по темата и насърчава правилното третиране на излезлите от употреба електронни устройства, телекомът работи активно за постигане на дългосрочната си амбиция – да предотврати попадането на 127 тона електронни отпадъци в природата до 2028 г. За първите две години от представянето на стратегията си, благодарение на редица инициативи като „Рециклирай и спести“, Yettel успява да предотврати изхвърлянето на 47,5 тона електронни отпадъци на сметищата.

Етикети:
Iwoman.bg

Още от Любопитно


Реклама

Една жена трябва да смекчи сърцето на мъжа, а не да отнеме силата му.

Зигмунд Фройд

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички