Модна революция: Стела Маккартни използва шампанско за производство на чанти


Модна революция: Стела Маккартни използва шампанско за производство на чанти
Снимка: Getty Images/Guliver

Стела Маккартни, която е отгледана като вегетарианка, определено има доста иновативен подход в модната индустрия. Дизайнерката отдавна не използва естествена кожа в колекциите си. Най-новият материал, създаден от нея, е кожа от отпадния материал в производството на шампанско. От нея тя произвежда чанти. Отпадъчен корк, също от производствения процес на „Вьов Клико“, пък използва за подметките на модел сандали.

Вижте още: 4 начина да носите кожени панталони със стил през зима 2024

Отпадни продукти от реколтата грозде за производството на „Вьов Клико“ се комбинират с растителни масла и естествени влакна от селското стопанство, пише дизайнерката на сайта си. „Нашата алтернатива на кожата от следващо поколение, VEGEA, е изработена от 80% растителни, възобновяеми и рециклирани суровини. . . материалът не съдържа разтворители, метали, както и опасни и токсични вещества“. По този начин екокожата VEGEA оказва с 40% по-малко въздействие върху глобалното затопляне, както и използва 50% по-малко вода в сравнение с алтернативите на кожата, базирани на изкопаеми горива.

Въздействието на кожарството върху околната среда е изключително голямо - животновъдството допринася за около 11-17% от световните емисии на парникови газове, като 65% от тях се дължат на едрия рогат добитък. Освен това работниците в кожарските фабрики са изложени на токсични химикали.

Веганската мода може и да не вреди на животните, но пак не е особено устойчива. Повечето вегански кожи са изработени от полиуретан (PU) или поливинилхлорид (PVC), които могат да отделят микропластмаси в околната среда. Екипът на Маккартни търси по-екологични алтернативи, които да се равняват на качеството и издръжливостта на кожата, пише сп. „Тайм“. Това е изключително сложен, скъп и продължителен процес. Всеки нов материал се тества за здравина и способност да задържи цвета. Отзивите се предават на учените, за да усъвършенстват материала.

Стела Маккартни казва, че основна част от работата е да се обяснят изискванията на модата на учените. "Знам, че продуктът трябва да бъде тестван по този начин, да се драпира, да диша", обяснява тя. "За да мога да кажа: "този цвят не се получава" или "тази материя се напуква".

През 2022 г. тя се среща с компанията NFW, която произвежда Mirum - растителна, безпластова и кръгова алтернатива на кожата. Материалът обаче е прекалено дебел за всичко друго, освен за твърди, обемни чанти. Но благодарение на съвместната работа с представители на компанията вече съществува по-тънък и по-гъвкав вариант.

Миналата година Стела Маккартни пуска на пазара и луксозна чанта, изработена от екокожа, произведена от гъби.

Стела Маккартни израства едновременно близо до природата в английската провинция и до славата на сцената, защото придружава баща си, легендарния Пол Маккартни от „Бийтълс“ и майка си Линда на турнетата им с групата им „Уингс“. Родителите й са запалени защитници на животните и на околната среда и звезди от световна величина. За нея съчетаването на природосъобразност и блясък е вдъхновение.

Едва на 25 години, две години след като завършва авторитетния колеж за изкуство и дизайн „Сентрал Сейнт Мартинс“ в Лондон, Стела Маккартни е назначена за творчески директор в „Клое“ на мястото на Карл Лагерфелд. Тя бързо се утвърждава там и използва възможностите си, за да въведе промени. В „Клое“ Стела Маккартни работи от 1997 г. до 2001 г., когато създава едноименната си марка съвместно с групировката „Гучи“ (сега „Керинг“). През 2018 г. тя откупува дяла й и година по-късно подписва договор за партньорство с Ел Ве Ем Аш.

През 2021 г. Стела Маккартни е поканена да присъства на срещата на върха на Г7 в Корнуол и на Конференцията на ООН по изменението на климата (КОП26) в Глазгоу, където е домакин на изложбата за иновации в областта на материалите "Бъдещето на модата". Тя присъства и на КОП27 в Египет миналата година, като се очаква да отиде и на КОП28 в Дубай.

Етикети:
Iwoman.bg

Още по темата


Още от Мода


Реклама

Много хора се страхуват да кажат какво искат. Ето защо те не получават това, което искат.

Мадона

Най-четени | Най-нови


виж всички виж всички
Реклама