Тенденциите се менят по-бързо от годишните сезони, но по всичко личи, че един тренд, популярен в Китай, набира бясна скорост. Става дума за Ханфу модата, която се забелязва сред все повече млади хора.
„Преди повече от десетилетие модата Ханфу беше неясна субкултура, но в днешно време съответните дейности често привличат хиляди участници“, казва Лю Сян, организаторка на събития.
Възползвайки се от нарастващата популярност на социалните медии и увлечението по традиционната култура, Ханфу - традиционен стил на облекло, носен от народа хан - отново бе изведен на преден план от нова вълна млади китайски почитатели, сред които и Лю.
Родената през 80-те години на миналия век Лю е и съосновател на общност за Ханфу култура в Пекин, наречена „Хуа Ян Хуей“.
Общността е създадена през 2011 г. в унисон с движението за възраждане на Ханфу, възникнало в резултат на желанието за изразяване на националната идентичност и нарастващото културно самочувствие. Оттогава Лю работи като доброволец в подкрепа на групата.
„Страстта ми към Ханфу дойде от две мои приятелки, които са почитателки на традиционното китайско облекло“, казва Лю. Интересът ѝ нараства, когато научава повече за културата, която стои зад него и се сдобива с първия си костюм Ханфу.
Първоначално хората, облечени в Ханфу на обществени места, понякога били посрещани с насмешка, а доста от минувачите ги питали за стила им на обличане, разказва Лю.
Все повече млади хора обаче носят адаптирано Ханфу, тъй като вярват, че това е най-добрият начин да се запази традицията и да се адаптира към съвременния живот.
Ян Кунин е родена през 90-те години на ХХ век и работи в сектора на връзките с обществеността. Тя обича да споделя любовта си към Ханфу онлайн. Открива акаунт в платформата за споделяне на видеоклипове „Билибили“ и публикува видеоклипове, в които е облечена в облекло Ханфу.
В канала ѝ се изсипват хиляди коментари и харесвания, тъй като зрителите намират видеоклиповете ѝ за атрактивни и креативни - съчетават традиционната култура с модерни танцови движения.
„Социалните медии направиха културата Ханфу популярна в Китай и в чужбина“, казва Лю. „Традиционната култура няма национални или етнически граници“, добавя тя.
Съобразителни компании и фабрики също усещат огромния потенциал на индустриите, свързани с Ханфу.
Град в Хъцзе в окръг Цаосян на източната китайска провинция Шандун е един от основните центрове за производство на артикули Ханфу, който обединява над 2000 предприятия нагоре и надолу по веригата и създава работни места за близо 100 000 души. Над 600 предприятия за изработка на облекло имат собствен дизайн с права на интелектуална собственост.
В допълнение към местните клиенти, множество компании в Цаосян съобщават за рязък ръст на чуждестранните поръчки през тази година.
Ян има колекция от около 30 комплекта облекло Ханфу за различни сезони и поводи. Тя казва, че клиентите вече имат голям избор при избора на Ханфу, вариращ от икономични до висококачествени колекции.
Според изследователската компания „айМедиа рисърч“ пазарът на Ханфу в Китай достига 12,54 млрд. юана (около 1,81 млрд. щатски долара) през 2022 г. и вероятно ще нарасне до 19,11 млрд. юана през 2025 г.
Братовчедката на Ян, Лу Съцин, която работи в консултантска агенция, казва: „Работата ми изисква да съм в крак с най-новите промени на пазара, а опитът ми с културата Ханфу и свързания с нея бизнес ми помага да разбера по-добре нагласите на потребителите“.
Тъй като Китай допълнително оптимизира мерките си за превенция и контрол на КОВИД, възстановяването на културната и туристическата индустрия отбеляза бърз подем. Ян заяви, че очаква с нетърпение да участва в повече офлайн събития на тема Ханфу тази година в Пекин.
„За любителите на ханфу като мен ще бъде удовлетворяващо преживяване провеждането на събития в Забранения град и други исторически дворци в столицата“, каза Ян.
Източник: БТА