Пако Рабан почина в началото на годината, но наследството му продължава да живее. Той остави след себе си уникален отпечатък в историята на модата. В началото на 21-ви век името му беше най-вече синоним на хитови аромати - колкото катастрофални, толкова и пресилени. И все пак неговият смел избор на материали, начинът, по който ги използва, неговата пионерска визия и творческата му свобода са повлияли цяло поколение модни дизайнери.
Чрез своята модна философия и моден дизайн, Пако Рабан на практика доказа, че не са в конфликт две много съществени ценности - да изглеждаш и да бъдеш, или да бъдеш и да изглеждаш. Думите на проф. Любомир Стойков са от вечер, посветена на големия моден дизайнер.
„Любопитни са неговите теории за вибраторните нива за предишните животи - той твърди, че в един от предишните си животи е бил инквизитор. Има много интересни твърдения, свързани с необичайните материи. Ако египтяните измислят плата преди 15 000 години, Пако Рабан казва, че това не е достатъчно за мода", разказва проф. Стойков.
Той разказва и за концепцията на Пако Рабан за „пророческата“ мода. Дългите поли и рокли се носят от жените, когато икономически ситуацията е нестабилна, а късите тоалети - когато има икономическо благополучие. Високите прически символизират обстоятелството, че политическите режими падат. Когато рамената се изострят или придобиват квадратна форма, това означава напрежение и военен конфликт. Когато рамената се по-заоблени, това е символ на процъфтяване на човешкото благополучие. Пако Рабан гледа сериозно на тази символика, обобщи проф. Стойков.
Пако Рабан и неговият принос към модата
По думите му Пако Рабан е първият моден дизайнер, взривил закостенелите представи през 60-те години и започнал да представя облекла от нетрадиционни, дори неносими до този момент материи.
През 1964 година, в Париж, представя 12 тоалета от метал, манекените и моделите са с рицарски доспехи. Светът се побърква, изпада в шок, сензацията е изключителна, разказва проф. Стойков. Гениалната и консервативна Коко Шанел коментира, че Пако Рабан не е стилист, а е висш металургист. Той показа това, което малцина дизайнери се осмеляват да правят.
Пако Рабан и България
Още като студент негова приятелка букинистка му предлага книга на Петър Дънов. Оттогава става негов последовател. От него научава всичко за символите и цветовете. Когато пристига в България през 1996 година, от летището отива направо на гроба на Дънов, за да се поклони, разказва проф. Любомир Стойков. Той е първият българин, взел интервю от Пако Рабан в Париж. По думите му Пако Рабан харесва българските народни песни и има у дома си колекция от грамофонни плочи.
„Когато Пако Рабан дойде в България и зала 1 на НДК показа грандиозно ревю, кулминацията беше, когато Лили Иванова, облечена в негов тоалет, излезе и го поздрави с една от най-хубавите си песни", разказва проф. Стойков. Припомняме, че Силви Вартан е сред любимите му модел и също носи негови тоалети.
Вечер на стила
Академията за мода почете паметта на Пако Рабан (1934-2023) по време на поредната сесия на социално-културния проект „Вечери на стила“. Носители на „Златна игла“ и други модни дизайнери представиха тоалети, вдъхновени и посветени на испанския дизайнер - Ина Асса, София Борисова, Теодора Спасова, Ирен Велковски и модна къща Andrews. Лиа Каменова, дизайнер на Reflet, също представи аутфит, вдъхновен от творчеството на големия творец.
Ина Асса - дизайнер-асистент в студиото на Пако Рабан (2005-2006) и носител на „Златна игла“ в категория „Дизайнер на годината“, даде началото на модното ревю. Тя показа шал, направен от метално плетиво с лента от камъни „Сваровски“ от 1989 година, както и рокля е в насипно състояние „Направи си сам“, също на Пако Рабан. Тя е в А силует, с тънки презрамки, всеки един метален кръг е с отвори за захващане на малки златни пръстени.
Източник: БТА