Още преди пандемията от коронавирус модата имаше нужда от ново начало, от рестарт, от своеобразен катарзис. COVID-19 ѝ даде това, от което се нуждаеше - ново вдъхновение. Разбира се, заставяйки я най-напред да осъзнае слабостите, пропуските, нуждата от промяна и то по възможно най-болезнения начин.
Пандемията ускори промените, които вече бяха започнали да настъпват в сектора - преходът към онлайн пазаруване, фокусът върху устойчивостта и диверсификацията на доставки, нарастващата роля на младите поколения и търговските експерименти с цифрови платформи.
Затварянето на филиали, прекъсването на вериги за доставки, както и триумфът на хоум офиса доведоха до преосмисляне на света на модата. Продажбите на луксозни облекла, бижута и козметични продукти са с безпрецедентен спад с около една четвърт тази година поради пандемията, унищожила повече от шест години растеж в сектора.
Компанията за анализ на данни Reply е описала подробно ефектите от пандемията върху модната индустрия. Последният доклад показва, че интересът към модата намалява. В сравнение с март 2019 г. търсенето е спаднало с 23%. Това поставя модната индустрия в дъното на класацията. Само туризмът и автомобилната индустрия се справят по-зле през последните шест месеца.
1. Труимф на удобните дрехи
Докато офис облеклото се бори със спадащия интерес към него, на преден план излязоха спортните дрехи и аксесоари – клинове, анцузи, тениски и маратонки. Модни марки организираха кампания в социалните мрежи с хаштаг #StayInPajamaContest, за да привлекат вниманието към ежедневните дрехи, които са практични за вкъщи. Във Великобритания новите тенденции навлязоха особено активно и вследствие на това търсенето на удобни дрехи нарасна с 433%. Клиентите залагат преди всичко на дрехи, изработени от приятни за носене платове, като функционалността им също е определящ фактор. През периода юни-август компанията Nike е реализирала печалба от 1,5 милиарда долара.
4 НАЧИНА ДА БЪДЕТЕ СТИЛНИ ВКЪЩИ
2. Промяна на стойностите в модната индустрия
Докато официалните обувки губят постоянно от популярността си и вече не са толкова търсени, маратонките са на път да завладеят пазара. По същия начин уважаваната вратовръзка отдавна си е "изпяла песента". Класическият костюм съставлява едва около една пета от продажбите на Hugo Boss.
Кризата беше усетена и на борсовите пазари. От началото на пандемията в Германия акциите на Hugo Boss спаднаха с около 50%. Компанията MDax отчете спад в продажбите с почти 60% поради затварянето на бизнеса по време на коронакризата. Модният производител на луксозни стоки Strenesse дори трябваше окончателно да прекрати дейността си.
3. Устойчивостта е с все по-голямо значение
В допълнение към критерии като ефективност и комфорт, темата за устойчивостта също играе нарастваща роля в света на модата. Компаниите търсят иновации и нови идеи, за да бъдат по-екосъобразни и да отговорят на нуждите на клиентите си.
Hugo Boss наскоро разработи веган костюм, сертифициран от организацията за хуманно отношение към животните PETA. В Лос Анджелис пък отвори врати първият бутик за веганска мода - Vegan Fashion Library. В него се предлагат само екологични и вегански стоки, произведени от брандове, спазващи правилата за устойчива мода.
"Докато сте вкъщи и не излизате по събития, ресторанти, на работа, нуждата от дрехи - или дори възможността да си купите нови - просто я няма", смята изпълнителният директор на Британския съвет за мода Каролайн Ръш. Сега секторът е изправен пред онова, което тя нарича "криза с инвентаризацията", оставила много нежелани запаси. "Стоката вече е била произведена и е била готова да влезе в склад преди идването на мерките", каза тя. Тази ситуация представлява проблем с паричните потоци в сектора. Но също така предлага възможност да се преосмисли как да се работи и как модата би могла да стане по-екологична. "Имаме невероятната възможност да се опитаме да рестартираме всичко", каза Ръш.
4. Рециклиране и репроизводство
Според Програмата на ООН за околната среда, модната индустрия е отговорна за 10% от годишните глобални въглеродни емисии, повече от всички международни полети и морски корабоплавания, взети заедно. Настоящият модел на "бърза мода" - бърз оборот на колекции, за да се засили интереса на потребителите - засилва тези разходи за околната среда, тъй като сега обикновеният човек купува 60% повече дрехи, отколкото през 2000 г., но пази всяка дреха наполовина по-дълго.
Според Ръш, по време на коронавирусната криза модните дизайнери трябва да обмислят да рециклират излишните си запаси от облекла, "така че продуктът, който имаме, да бъде използван повторно, да се превърне в нови прежди, от които да бъдат създадени дрехи", каза тя. "Нашата индустрия оказва влияние върху планетата - носи много радост на много хора, но определено има неща, които бихме могли да направим по-добре и сега е моментът да помислим за това."
5. Маските - новата висша мода
На седмицата на модата в Мадрид маските се превърнаха в главно действащо лице. За първи път фирма за хирургически маски спонсорира модно събитие. В сътрудничество с четирима испански дизайнери, Mascarillas Béjar разпространи 15 000 дизайнерски маски сред присъстващите, за да гарантира безопасността.
"Видяхме, че трябва да направим нещо различно, защото маските са тук, за да останат и вече са допълнение към облеклото ни, подобно на чантата или мобилния ни телефон", обясни Франсиско Санс, вицепрезидент на Mascarillas Béjar.
Маските вече си проправиха път и към висшата мода. Йон Фиц например създаде линия с 13 различни дизайна. "Хората искат маска, която да съответства на ризата им или маска, направена от същия плат като шала им. Те се превръщат в аксесоар, с който да подчертаваме индивидуалността си", смята модният дизайнер.
Магазин за бижута в индийския град Сурат (в щата Гуджарат) пусна в продажба предпазни маски, украсени с диаманти. Въпреки впечатляващата цена от две до пет хиляди долара, новият артикул се радва на засилен интерес.
Богатата наследница Парис Хилтън пък изненада всички, когато се появи с маска също украсена с диаманти, която е по-скоро моден аксесоар, отколкото защита срещу коронавируса.
Отново в Индия мъж заплати около 4000 долара за златна маска за лице, която да го предпази от бушуващия в страната коронавирус. Покритието от благороден метал тежи 60 грама, а изработката е отнела осем дни на занаятчията.
ТЕНДЕНЦИИ ПРИ ПРЕДПАЗНИТЕ МАСКИ6. Възход на фотографията и електронната търговия
С по-малко модни събития лице в лице и по-малко клиенти в магазините, марките увеличават инвестициите си, за да консолидират своето присъствие и онлайн продажби.
"Забелязахме голямо увеличение на фотографията, използвана в електронната търговия. Много марки, които досега не използваха модели за колекциите си, а просто изображения на артикулите, сега значително повече прибягват до услугите на модели", каза Алехандро Ескохотадо, директор на агенцията за модели Six Management.
Поглед към бъдещето на модата
Изследователите на тенденциите са сигурни, че бъдещото развитие на модата ще зависи преди всичко от два фактора: развоя на пандемията и бъдещата форма на работа. Ако домашният офис запази статута си в дългосрочен план, вратовръзките и костюмите скоро може да останат в историята, далеч от акцента на модните тенденции.
Въпреки големия натиск върху производителите на официални облекла, модата в луксозния сегмент има сигурно бъдеще, смятат експертите. В крайна сметка съзнателното пазаруване се увеличава до степен, в която клиентите инвестират парите си по-рядко, но по-разумно. Това ражда и иновативни идеи в удобни за носене тъкани и нови възможности за комбиниране и приложение.
"Мисля, че всички сме готови за ново вдъхновение и творчество", уверена е Каролайн Ръш. Едно е сигурно - пандемията няма да спре модата. Да, ще я промени необратимо, но, както пеят Queeen - "Шоуто трябва да продължи".
Източник: БГНЕС